XOV: ”Jag har inte tjänat en krona på Hunger Games”

Internationell press har beskrivit honom som ”a Swedish superstar in the making”. Han blev handplockad av Lorde att göra soundtracket till Hunger Games, han är älskad av Max Martin och i våras sålde han guld med singeln Lucifer. Nu släpper XOV sitt första album.

Du slog igenom med full kraft när din låt Animal hamnade i The Hunger Games: Mockingjay – Part 1, hur gick det till?
– Jag satt i LA och åt frukost med min manager Pia, och Kono som jag proddat plattat med. Helt plötsligt blippar telefonen till och jag får en Twitter-notification där det står: ”@lordemusic has sent you a private message”. Meddelandet löd typ ”Hey man, I got something to ask you, contact me at…”. Jag tog det inte på allvar, trodde det var spam, men Pia fick mig att slänga över ett mail till adressen. Det visade sig att det var Lorde och att hon är ett stort fan. Hon hade stenkoll på min musik, alltså till och med early early demos vilket var fett. I början ville hon ha Lucifer som en av singlarna för filmen, men filmstudion satte stopp för att texten var ”för mycket”. Vi började skicka idéer fram och tillbaka, sedan sågs vi och Animal kom med. Life changing, såklart.
Hur mycket pengar tjänar man på att ha med en låt i en så stor Hollywoodproduktion?
– Idag har det gått ett år och jag har fortfarande inte tjänat en krona på Hunger Games. Folk tror jag blev rik på det, men det stämmer inte. Men pengarna kommer, no doubt.
Du har arbetat med Max Martin, hur kom ni i kontakt?
– Han hade hört Lucifer via min manager och älskade den. Så vi sågs i hans studio i LA där vi jammade och han gav mig grym feedback på min musik. Det var ett viktigt möte som verkligen pushade mig åt rätt håll när jag behövde det. Han gav mig självsäkerheten att satsa på mörkret, vilket jag alltid velat, men av skivbolag hade jag fått höra att det var ”för deppigt”. Men efter mötet med honom så började jag satsa stenhårt på att kanalisera mörkret, och sedan gick allt spikrakt uppåt. Martin har också stöttat min hjälporganisation I AM YOU. Det där är en grym snubbe med hjärtat på rätt plats, helt klart en stor förebild för mig.
Vad är det viktigaste du har lärt dig av honom?
– Att satsa på mörkret. Han sa att det är min ”nisch”.

Var kommer allt mörker från?
– Jag tror att de flesta bär på ett inre mörker. Vissa tar ut det genom att supa varje helg, andra har destruktiva förhållanden, jag skiver musik. Det är mitt sätt att kanalisera mörkret och få ut det, så jag slipper bli destruktiv och deppig. Sedan kan vem som helst googla om mitt liv, det har vart många upp- och nedgångar.
Men musikkarriären har gått blixtsnabbt.
– Att det har gått blixtsnabbt är fett fel. Jag har kämpat för att komma hit sedan jag var 15 typ. Jag sa upp mig ”helt” från mitt vanliga jobb 2009. Sex år senare kom succén. Efter personlig ekonomisk ruin, hundratals misslyckade försök och totalt kaos i livet.
Vad handlar nya plattan Wild om?
– Wild är som en biografi av känslor. Den fångar alla känslolägen jag gått igenom de senaste fem åren. Ilskan. Hoppet. Sorgen. Fuck you-attityden. Kampen. Skivan handlar framförallt inte om kärlek eller sex som musik oftast handlar om nu för tiden. Den handlar om livet och allt vad det innebär. Pengar. Osäkerhet. Att passa in. Känna sig utanför. Att skita i allt. ”Darling I’m a free child, my momma raised me in the wild” är min favoritstrof ur titelspåret Wild. Hela skivan handlar om att göra sin grej och bryta sig loss från samhällsapparaten, råtthjulet… att vara fri i själen.
Wild med XOV är ute nu.