Weekday bygger ut

Weekday växer. Kedjans nuvarande butik i Göteborg på Södra Larmgatan är för liten och senare i höst flyttar man in på Kungsgatan 46.
– Göteborg är Sveriges andra största stad och otroligt viktig för oss, så när vi fick chansen att ta över den lokalen kändes det helt rätt, berättar Weekdays grundare Örjan Andersson.
Det var på Kungsgatan där den prisbelönta multibrandbutiken Victoria Arena, som gick i konkurs i somras, tidigare huserade. Under flera år ansågs Victoria Arena av många som en av Nordens allra bästa modebutiker. Men kostnaderna för de över 1000 kvadratmeter stora lokalerna mitt i centrala Göteborg blev för stora och sommarens stora – och sista – utförsäljning satte punkt för butikens verksamhet.
Weekday har länge haft det motsatta problemet i Göteborg. När kedjan öppnade sin butik på Södra Larmgatan för några år sedan var det deras andra butik, men den visade sig snabbt vara på tok för liten. Och när nyheten om Victoria Arenas konkurs kom så, ja, den enes död, den andres bröd.
– Det är en väldigt bra lokal på en stor shoppinggata med en yta som passar oss, säger Örjan Andersson på Weekday.
Något öppningsdatum är inte klart ännu, men på Weekday säger man att det förmodligen blir senare i höst.
En annan nyhet från Weekday är att man från och med i vår helt slutar med att sälja andra märkens kläder i sina butiker och bara satsar på de egna märkena.
– Ja, det stämmer. Vi ville satsa mer på våra egna märken när de går så bra, säger Örjan Andersson.
I ett mail som skickades ut tidigare i somras framkom det att anledningen till beslutet var ”utrymmesbrist”, men Örjan Andersson förnekar inte att succén för de egna varumärkena har varit en bidragande orsak. Lanseringen av märket Weekday i vintras har enligt Andersson exempelvis varit en stor succé och Cheap Monday, Sunday Sun och alla andra märken fortsätter säljer i en takt som kommer att lägga ett leende på H&M:s alla aktieägare.
Undantaget från detta blir Acne, vars jeans fortfarande kommer att säljas. Man kommer också ta fram exklusiva samarbetskollektioner med andra varumärken under namn som exempelvis ”Acne by Weekday”, men vilka märken som är aktuella står ännu inte klart.