Världens bästa restaurang startar medlemsklubb för matnördar

Noma är död, länge leve Noma. Världens bästa restaurang skiftar form och fokus. Ett stort steg i den nya riktningen är en medlemsklubb för matnördar som vill komma ännu närmare köket i Köpenhamn.

Kristoffer Dahy Ernst  |  Publicerad 2023-12-08 09:29  |  Lästid: 2 minuter

”Ska Noma stänga?! Restaurangen har ju aldrig gått bättre?”

Frågorna har varit många sedan början av januari 2023, då världens bästa restaurang meddelade att de inte längre skulle existera i slutet av 2024 – åtminstone inte i befintlig form.

En sak är åtminstone säker: Noma ska i framtiden existera utan reguljär restaurangverksamhet. Men vad betalar räkningar och löner när gästerna uteblir?

”Noma stänger inte. Vi ändrar bara fokus”, förklarar Thomas Frebel, Creative Director på Noma. Över en videouppkoppling berättar han att Noma kommer att lansera ett medlemskap, Taste Buds, i december.

Taste Buds är Nomas medlemsklubb för ultrahängivna matnördar, som under ett helt år får prover från Nomas testkök och fermenteringslabb, samt inblick i Noma-teamets kreativa processer.

”Taste Buds är en liten del av ett stort projekt, Noma Projects, där vi har möjlighet att dela med oss ​​av några av de fantastiska smaker och ingredienser vi utvecklat över tid”, säger Thomas Frebel.

Målet med att bygga en medlemsklubb kring Noma är att skapa en slags utökad krets av Noma-anslutna som hela tiden kan ge feedback och lära Nomas egna anställda om hur produkterna används i vanliga hushåll.

Antalet medlemmar som Noma tar in är inte obegränsat. Alla produkter tillverkas för hand, så det kan helt enkelt uppstå situationer där det inte finns tillräckligt med råvaror för att tillverka dem.

”Allt beror på tillgänglighet, produktionsresurser och mikrosäsonger. Noma har alltid handlat om att hylla årstiderna och jobba säsongsbetonat, och det gör också att det finns en sannolikhet att våra produkter kommer i begränsade upplagor”, säger han.

Och det finns en god chans att Taste Buds kommer att bli populärt. Det är knappast en överdrift att kalla Noma för världens mest inflytelserika restaurang de senaste 20 åren. Restaurangen, som ligger på Refshalevej i Köpenhamn, har vunnit allt som går att vinna och resulterat i populära avknoppningar som burgerbarer, popup-restauranger i Kyoto, Sydney och Mexiko, bagerier under namnet Hart och alumnirestauranger i överflöd.

Även om Nomas medlemsklubb Taste Buds förknippas med ett visst hemlighetsmakeri – ingen vet exakt vilka produkter som kommer att lanseras – avslöjar Thomas Frebel en av de produkter han är mest exalterad över:

”Vi har jobbat på en BBQ-sås med bipollen som förmodligen kommer till grillsäsongen i sommar. Det har varit både spännande och utmanande att arbeta med att utveckla det, vi har varit helt begravda i pollen, blommor och frön”, avslutar han.

Priset för ett medlemskap är 4 500 danska kronor. Då ingår bland annat fyra leveranser av produkter fördelade på ett år, virtuella live Q&A:s och videosessioner med inblick i produktutveckling och Nomas jäsningslabb.

Läs mer om Nomas medlemsklubb här.

Artikeln publicerades först på Kings danska systersajt Euroman.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-12-08 09:31