Ny turbokick

Ny upplaga av Porsches hetaste modell för alla som älskar att köra fort och långt. Ikonen 911 Turbo är snabbare än någonsin, King förklarar varför världens bästa sportbil precis överträffade sig själv även om den blivit lite snällare. Eller har den det?

Gustaf Sjöholm  |  Publicerad 2013-05-08 08:00  |  Lästid: 3 minuter
Ny turbokick

Så är den äntligen officiell – helt nya Porsche 911 Turbo. Epitetet Turbo introducerades första gången i Porsche-sammanhang 1975. Den så kallade ”stressfläkten”, alltså själva turbon, gav 911:an explosiva och svårhanterade köregenskaper. Turbo-Porschen blev helt enkelt så in i bängen snabb – men långt ifrån alla kunde hantera den oberäkneliga sparken i ryggen. Sedan dess har varje version blivit kvickare men också lättare att hantera.

En viktig nyhet är den självstyrande bakaxeln som gör att bilen både styr in bättre när du matar på för fullt i kurviga partier såväl som parkerar. Porsche intygar också att det ska få 911 Turbo att kännas stabilare i högre fart – tidigare ett av 911-modellens aber med motorn placerad långt bak. Och det kan behövas när toppfarten numera är 318 km/h.

Ny turbokick

Både främre spoilern samt bakre vingen går att justera i tre steg. Aerodynamiska teknikaliteter som pressar ner bilen på vägen och tryggar både framfarten på väg – men framförallt under höga G-krafter på klibbig banasfalt.

Motorn är i vanlig ordning en boxersexa med dubbla turbos som frustar ur sig 520 hästar i Turbo och 560 i lite vassare Turbo S. För första gången erbjuds 911 Turbo enbart med sjustegad PDK-växellåda. Inget traditionell manuellt dito vilket garanterat lär reta en stor del entusiaster, men enligt Porsche en nödvändig operation för att pressa utsläpp och förbrukning på en bil som aldrig lär bli hamna på miljöaktivisternas topplista. Snittförbrukningen uppges vara 9,7 l/100 km.

Ny turbokick

Minst lika viktigt som prestanda för 911 Turbo-modellen är komfort och lyx för förare med sällskap. Sportstolarna går att justera i 18 nödvändiga riktningar och ljudanläggning från Bose är standard. I den fylliga tillvalslistan hittas radarstyrd adaptiv farthållare och kamerabaserad skyltläsning som läser hastighetsgränser. Två tillbehör som visar att det här är bilen som både ska gå att slappna av i på väg till kontinentala möten såväl som roséstänkta Riviera-trippar. Eller toppa ur en tidig morgon på Autobahn för att få en av de största lagliga kickar som går att köpa idag.

911 Turbo lanseras i Sverige i september och startar på 1 535 000 kronor för Turbo och 1 846 000  kronor för Turbo S. Nya Turbo-Porschen är effektivare och snabbare än någonsin. Men utan ett manuellt växlingsalternativ också lite mer välkammad. Många månader före provkörning siar King att den ändå lär kunna skrämma skiten ur alla förare som inte behandlar den med respekt. Precis som en Turbo-Porsche ska.

Ny turbokick
Dela på Facebook
Tweeta