Svensk designklassiker fyller 50!

 

Redaktionen  |  Publicerad 2006-09-15 11:14  |  Lästid: < 1 minut

Bild 428608Från folkhemsdröm till raggarobjekt, sedan yuppiekult och slutligen åtråvärt samlarobjekt. God design står sig alltid. Sensommaren 1956 visade Volvo upp en helt ny bil med former inspirerade av italienska och amerikanska modeller. Namnet Amazon behöll den enbart i Sverige, efter en namntvist med en nu bortglömd mopedtillverkare. Designern var den då unge Jan Wilsgaard, vars skapelse kom att bli Volvos stora genombrott på världsmarknaden. I Kanadensiska Halifax, till exempel, sattes en monteringsfabrik ihop som levererade den svenska skönheten med rattväxel och helsoffa. Detta under namnet Volvo Canadian. Idag kan ett välbevarat exemplar kosta närmare 100 000 kronor och ikonvärdet ligger på samma nivå som dalahästen, IKEA-loggan och Björn Borg. King ber att få gratulera. 
Av: Text: Kenneth Tonef

Dela på Facebook
Tweeta