Sommarens hetaste sportbilar

King ger dig tio anledningar att sälja allt du har på Blocket, investera pengarna i högriskfonder med lika stor vinstmarginal som en genomsnittlig svensk vd-bonus – Och hoppas på börsrally.

Infinity Essence Concept.
Infinity Essence Concept
”Med sina underbara linjer svepte japanska Infinitys supersportbilsstudie Essence Concept undan fötterna för besökarna på årets Genèvemässa.
Konceptet är en hybrid där bilens 3,7 liters stora V6:a med dubbelturbo får rejäl draghjälp av en elmotor. Omkring 600 hk blir det totala effektuttaget. Som brukligt i den här typen av superbilar ligger inte fokus på att frakta runt en massa bagage. Men Infinity har i alla fall slagits av tanken på att de båda resenärerna som får plats i sittbrunnen kanske vill ha med sig lite mer än en tandborste på resan. Därför har man tagit hjälp av världens förnämsta väsktillverkningsföretag, Louis Vuitton, för att skräddarsy ett matchande resebagage till bilen.

Citroën GT Concept
”Datorspelsbilen som blir verklighet. Citroëns fantastiska GT Concept premiärvisades i Paris förra året. Och uppståndelsen blev monumental. Påtryckningar på det franska bilföretaget har gett resultat. Det som började som en virtuell skapelse i Playstation 3-spelet
Gran Turismo 5 kommer nu med största sannolikhet att bli verklighet. Prototypbilen har redan turnerat på de olika bilmässorna runt om i världen, och nu har även Citroën bekräftat att man kommer att bygga en extremt limiterad serie om 20 bilar av den fem meter långa superbilen. Specifikationerna är ännu så länge okända men med största sannolikhet kommer monsterbilen att drivas av en V8 från antingen GM eller Ford.
Koenigsegg Quant
Och den körs på solljus. Koenigsegg har tillsammans med solenergiföretaget NLV Solar AG tagit fram konceptet Quant, där man bakat in solceller över hela karossen. Dessa ska sedan ge nog med energi för att köra 500 km på efter 20 minuters snabbladdning. Två elmotorer på bakhjulen hjälper till att driva. Det är sagt att bilen ska tas i produktion, men än så länge är det oklart om när, var, hur och – framför allt – för hur mycket.
Lamborghini Murcielago LP670-4
Bentley Continental GT Supersports
”Japp, du slipper betala trängselskatt i den här katten. Bentleys fantastiska sportbil Continental GT Supersport är den kraftfullaste modellen
i märkets historia. Och du kör den på sprit! Skillnaden mot gamla hederliga Continental GT är att Supersportmodellen så klart bantats rejält och belönats med en starkare motor. Men Breitlingklockan i instrumentbrädan är intakt.
Spyker C8 Aileron
”Holländska Spyker är en udda fågel i supersportbilsfaunan. Toppmodellen i programmet heter Aileron och visades upp i konceptform vid förra årets Genèvemässa. Men nu har det blivit dags att gå skarpt. Den egensinnigt designade flamländarraketen har en motor från Audi under huven, och växellådan går både att få med en spak som du rycker i själv eller en smidig automatlåda.
Pagani Zonda R

Bugatti Veyron Centenaire
”Supersportbilarnas ”mother of pearls” har fått ännu mer fart. I standardversionen av Bugattis Veyron sitter en nätt liten motor som levererar 1 001 hästkrafter. Gott nog så? Nej! För i år är det 100 år sedan Ettore Bugatti startade sitt självbetitlade bilföretag. Självklart måste det firas med pompa och ståt – med en ny monsterversion av Veyron. Vad sägs om 1 350 hk? Japp, alldeles riktigt:1 350 hk! Endast ett exemplar har tillverkats, och det såldes direkt för en okänd summa i montern på årets Genèvesalong.

Aston Martin One-77
”Det har surrats ett tag om arvtagaren till Aston Martins åldrande supersportvagn DBS. Och när britterna väl bestämt sig att satsa nytt gör de det med besked. One-77 – vilken snart lär dyka upp på en bioduk nära dig som världens mest exponerade tjänstebil – har en kaross som är handbyggd i kolfiber. Ruskigt lätt och urstarkt!

Ferrari GT California
”När ingenjörerna i Modena inte är sysselsatta med att klistra på hästlogotyper på allt möjligt krimskrams bygger de också farkoster. Och då menar vi inte de där hiskeliga Segwaysen de rullar omkring med där nere i fabriken. Nej, vi snackar bilar. Världens bästa bilar. Och bäst av dem alla är nog California. Att köra en Ferrari ska vara en helhetsupplevelse där alla sinnen är med. Det ska lukta, smaka, låta, se ut och kännas på ett speciellt sätt bakom ratten. I California stämmer allt. Och du, motorn sitter fram.