10 000-metersklubben

Kings webbredaktör flög till England och styrde vidare in i Wales för att ta reda på om världens bästa bil heter Sport. Range Rover Sport. Redaktionen ringde upp honom.

Var är du?
– Tampas med fräknar, svettfläckar och immiga Pimm’s-kannor i ett stekhett England.
Åk hem till Sverige då!
– Snart så, ska bara avsluta en djupgående provkörning av nya Range Rover Sport. På asfalt, ängar, i lera och genom vattenhål. RR Sport är en något mindre version av suv-kungen Range Rover.


Ge mig lite hårda fakta!
– Till skillnad från förra generationen Range Rover Sport som baserades på den billigare och mer funktionella Land Rover Discovery är nya Sport mer äkta vara. Den är uppbyggd efter samma aluminiumkonstruktion som nya vanliga Range Rover som presenterades i höstas och har därmed varit på ett riktigt boot camp. Hårdträning och materialval gör nya Sport ca 420 kilo lättare än föregångaren. Under huven…
… tack det räcker! Gillade du den?
– Ja, mer och mer. Det var svårt att inte bli imponerad över den breda kompetensen. Range Rover Sport är duktig på att smiska asfalt medan den klättrar fram i terrängen som värsta bergsgeten.
Oavsett om du bor på ett brittiskt gods med leriga diken och behöver forcera lite skog och mark i jakt på rävar – eller bara faller offer för den undermåliga snöröjningen i Sverige – med Range Rover Sport tar du dig fram över allt. Trots att den rullar på feta 21-tumshjul.

Så då kan jag sluta drömma om vanliga Range Rover och nöja mig med Sport?
– Det för oss till problemet. ”Riktiga” Range Rover är större, dyrare, bekvämare och tuggar sig fram lite bättre i terrängen. Om du frågar hiphop-kollektivet som cirkulerar runt Los Angeles i en välputsad och dyr SUV – lär fortfarande en majoritet välja traditionella Range Rover före Range Rover Sport.
Den dyrare stor-Rangen är och ser kort och gott fetare ut, även om ett otränat öga lär ha svårt att skilja de två. Sean Kingston fick för övrigt en – vanlig – Range Rover häromveckan av sin mamma. Men mammorna till oss på fel sida om Atlanten gör mer rätt i att ge sina söner eller döttrar en Range Rover Sport – och därmed spara ca 270 000 kronor. Det vill säga några års klädkonsumtion eller en vanlig mellanklassbil.

Vad kostar Range Rover Sport?
– Den startar på på 599 000 kronor. Snabbaste versionen med 510-hästars V8:a går lös på 859 000 kronor. Första bilarna når Sverige i september.
Låter dyrt. Eller?
– Jo. Men betänk att ordinarie Range Rover börjar på 969 000 kronor och med lite utrustning snabbt spräcker miljonvallen.
Är det världens bästa bil?
– Är Gangsta’s Paradise världens bästa hiphop-låt? Jag försöker snåla med superlativen. Men sett ur ett användar-perspektiv ligger Range Rover Sport bra till. Vilka andra bilar tuggar sig fram över stock och sten och är samtidigt kapabla att enkelt ta sig fram i högt tempo på kurvig asfalt och längs trista motorvägar? Få om någon!
Snyggt jobbat Land Rover, som nån av de dammiga gamla gubbarna som gjorde bil-tv på SVT skulle ha sagt.
Vi syns på kontoret.
– Indeed!
