Så byter du ett punkterat däck

Den ultimata guiden till hur du byter däck på en bil.

Verktyg som behövs:
Fälgkors
Domkraft
Arbetshandskar
Bred skruvmejsel (för att pilla loss navkapslarna)
Krita (för att märka däcken)
Tänkt på att bilen ska stå på en plan yta och glöm inte att dra åt
handbromsen. Det sista du vill ha är en tvåtons bil på stortån. Börja med att
ta bort navkapslarna, men var försiktig så att du inte skadar dem. Lossa sedan
muttrarna på samtliga däck. Det är enklast och säkrast att lossa på muttrarna
när bilen står på marken.
Repetera sedan för varje hjul:
1 |
Lokalisera bärpunkten närmast det däck du skall byta, på bilens ram. Om du är osäker, kolla i bilens manual – du vill inte skära igenom underredet! |
2 |
Använd domkraften för att hissa upp bilen; cirka en decimeter eller lite mer över marken: om däcket du byter är punkterat så är det du ska byta till garanterat större och kräver mer utrymme. |
3 |
Skruva loss muttrarna med fälgkorset. Det tar ett tag innan man fått in rätta snitsen. |
4 |
Lyft loss däcket. Lägg det i närheten så du har koll på vilket däck som är vilket (det kan vara en bra idé att märka det punkterade däcket). |
5 |
Lyft på det nya däcket. |
6 |
Skruva på alla muttrar ordentligt. Ta inte i för mycket så att bilen åker av domkraften. |
7 |
Sänk långsamt ner bilen. |
8 |
Drick lite vatten, det är jobbigare än vad det ser ut att byta däck, och fortsätt sedan med de andra däcken. |
När du är klar kan du ta en extra runda runt bilen för att skruva åt
skruvarna lite extra. Sedan ska navkapslarna på igen.
Kom ihåg
Åk sedan och kolla lufttrycket i däcken. Rätt lufttryck står i bilens
instruktionsbok. På en del bilar står det även på insidan av tanklocket.
Källa: www.bytadäck.com