Our Legacy gör det enkelt

Svenska Our Legacy, vars printade t-shirts många uppskattat, utökar sortimentet. Och nyheterna ser riktigt kul ut. Det är avskalade och ytterst användbara plagg gjorda helt utan ängsliga försök att, med hjälp av knasiga detaljer, sticka ut. Vi kontaktade Jockum Hallin, en av killarna bakom märket, och pratade om enkelhet och hans eget storhetsvansinne.
Redaktionen |
Publicerad 2007-05-24 13:16 |
Lästid: 3 minuter
Hej Jockum, vad är tanken bakom kollektionen?
– ”When time flies by”, som kollektionen är döpt till, är vår första någorlunda kompletta kollektion. Tidigare har vi gjort enklare överdelar, med starka grafiska koncept. Vårt mål är att förse den moderne gentlemannen med en tidlös, naturligt välklädd look. En look som aldrig får kännas ansträngd eller ”fashion”, utan ren och enkel. Det kan vara en av livets stora paradoxer, så även en inom modeskapandet, att perfektion oftast är det enkla. Likväl kan den naturliga enkelheten vara väldigt svår att uppnå.
– ”When time flies by”, som kollektionen är döpt till, är vår första någorlunda kompletta kollektion. Tidigare har vi gjort enklare överdelar, med starka grafiska koncept. Vårt mål är att förse den moderne gentlemannen med en tidlös, naturligt välklädd look. En look som aldrig får kännas ansträngd eller ”fashion”, utan ren och enkel. Det kan vara en av livets stora paradoxer, så även en inom modeskapandet, att perfektion oftast är det enkla. Likväl kan den naturliga enkelheten vara väldigt svår att uppnå.
Vad består kollektionen av?
– Vi vill presentera en klassisk look, t-shirt/jeans skjorta/chinos men sedd ur unga ögon, placerandes plaggen i nya miljöer och sättningar. Känslan i färgtonerna är sval men samtidigt preciserad. Vi har råa blåjeans, men även en cigarrtonad tunnare denim, en chino-känsla men i jeanspassform. Skarpa buttondown-skjortor ackompanjeras av vänligare former i en skjorta med tyngre kragar med dolda sömmar. Tätstickad bomull formar gentlemannatröjor och tyngre cardigans med stora fickor och bälte. I skapandet av säsongens grafiska koncept för vår t-shirt linje har vi hämtat inspiration ur modernismen, lekfulla arkitekt-skisser i 1910-20-tals stil möter högt flygande fabler i form av ugglor och tigrar. Nytt för säsongen är även tunna sofistikerade pocketT-shirts med kort el lång ärm i cashmere/bomull.
– Vi vill presentera en klassisk look, t-shirt/jeans skjorta/chinos men sedd ur unga ögon, placerandes plaggen i nya miljöer och sättningar. Känslan i färgtonerna är sval men samtidigt preciserad. Vi har råa blåjeans, men även en cigarrtonad tunnare denim, en chino-känsla men i jeanspassform. Skarpa buttondown-skjortor ackompanjeras av vänligare former i en skjorta med tyngre kragar med dolda sömmar. Tätstickad bomull formar gentlemannatröjor och tyngre cardigans med stora fickor och bälte. I skapandet av säsongens grafiska koncept för vår t-shirt linje har vi hämtat inspiration ur modernismen, lekfulla arkitekt-skisser i 1910-20-tals stil möter högt flygande fabler i form av ugglor och tigrar. Nytt för säsongen är även tunna sofistikerade pocketT-shirts med kort el lång ärm i cashmere/bomull.
Kläderna är väldigt avskalade – finns det något som gör ett plagg till ett typiskt Our Legacy-plagg?
– Känns som en rad klyschor skulle kunna passa in här. ”Vi kompromissar aldrig med materialval och vi lägger mycket fokus på passformer”… visserligen stämmer det men det finns förhoppningsvis mer. Det som gör ett plagg till ett typiskt Our Legacy-plagg är kanske just det avskalade, eller rättare sagt avsaknaden av överdetaljering, i kombination med fina kvalitéer. Må kanske vara det vårt namn anspelar på, vårt arv och efterlämnande, möjligen även att vi ursprungligen är smålänningar, men vi ser gärna att våra plagg stannar i våra kunders aktuella garderob en avsevärd tid framöver. För mycket och för tydliga detaljer gör lätt att ett plagg känns som ”säsongens” plagg och därför får stryka på foten efter 6-8mån. Detta slit och släng-mode är något vi starkt tar avstånd från.
– Känns som en rad klyschor skulle kunna passa in här. ”Vi kompromissar aldrig med materialval och vi lägger mycket fokus på passformer”… visserligen stämmer det men det finns förhoppningsvis mer. Det som gör ett plagg till ett typiskt Our Legacy-plagg är kanske just det avskalade, eller rättare sagt avsaknaden av överdetaljering, i kombination med fina kvalitéer. Må kanske vara det vårt namn anspelar på, vårt arv och efterlämnande, möjligen även att vi ursprungligen är smålänningar, men vi ser gärna att våra plagg stannar i våra kunders aktuella garderob en avsevärd tid framöver. För mycket och för tydliga detaljer gör lätt att ett plagg känns som ”säsongens” plagg och därför får stryka på foten efter 6-8mån. Detta slit och släng-mode är något vi starkt tar avstånd från.
Vilka är dina favoritplagg från kollektionen?
– Kritvit buttondown skjorta i oxford, gärna sällskapandes med våra sand/cigarrtonade jeans . Visst gör alla jeans nuförtiden, men vi vågar dock utlova framtida spekulanter en trevlig upplevelse, hela vägen hem.
Vad har varit svårast med att ta märket från att göra t-shirts, till att göra en hel kollektion?
– Att finna rätt producenter för ändamålet samt att finna sig själv stående med mössan konstant i handen då dessa producenter i 9 fall utav 10 aldrig håller vad de lovar. Vi kommer aldrig producera ett plagg som inte är redo rent hantverks/producentmässigt. Då mår alla bäst av att vänta. Pga detta återfinns inga ytterplagg i ”When time flies by”. Alla inblandade får snällt vänta på detta till våren-08.
Var kommer Our Legacy säljas?
– Nitty Gritty, NK Herrtrend i Stockholm och Göteborg, Victoria Arena, Speak Easy, Som, Issue, Tresbien och Fåfäng är några utav våra svenska butiker . Vi är även stolta över att internationellt vara representerade på bla Storm i Köpenhamn och vi har numera också kunder i England, Italien, Japan, Tyskland, Belgien, Österrike och Norge.
Vad har varit svårast med att ta märket från att göra t-shirts, till att göra en hel kollektion?
– Att finna rätt producenter för ändamålet samt att finna sig själv stående med mössan konstant i handen då dessa producenter i 9 fall utav 10 aldrig håller vad de lovar. Vi kommer aldrig producera ett plagg som inte är redo rent hantverks/producentmässigt. Då mår alla bäst av att vänta. Pga detta återfinns inga ytterplagg i ”When time flies by”. Alla inblandade får snällt vänta på detta till våren-08.
Var kommer Our Legacy säljas?
– Nitty Gritty, NK Herrtrend i Stockholm och Göteborg, Victoria Arena, Speak Easy, Som, Issue, Tresbien och Fåfäng är några utav våra svenska butiker . Vi är även stolta över att internationellt vara representerade på bla Storm i Köpenhamn och vi har numera också kunder i England, Italien, Japan, Tyskland, Belgien, Österrike och Norge.
Lite bakgrund – vilka är ni som gör Our Legacy och vad har ni gjort tidigare?
– Vi som gör Our Legacy är Cristopher Nying och Jockum Hallin. Cristopher har bakgrund som grafisk formgivare, något han delvis sysselsätter sig med även nu under namnet Le Papier. Jag själv har jobbat med kläder i ca 10 år och driver parallellt agenturen Selftitled med märken som SBU (Strategic Business Unit) och danska S.N.S.
– Vi som gör Our Legacy är Cristopher Nying och Jockum Hallin. Cristopher har bakgrund som grafisk formgivare, något han delvis sysselsätter sig med även nu under namnet Le Papier. Jag själv har jobbat med kläder i ca 10 år och driver parallellt agenturen Selftitled med märken som SBU (Strategic Business Unit) och danska S.N.S.
Du är själv modell på pressbilderna – är det ett slag av hybris eller bara rent budgettänkande?
– Storhetsvansinne, solklart fall. Vi hade både fotograf och modell i vår studio en hel helg, om än ideellt arbetande (tack Bengan och Bobby), men resulatet blev inte riktigt vad vi sökte. Tanken med de bilderna ni nu ser, som vi tagit själva, var att objekt från våra prints skulle flacka förbi i huvudhöjd a´la Magritte. Efter en lätt övertalningskampanj accepterade jag dock att bilderna släpptes i sin ”nakna” version, med min bleka lekamen. Håll till godo.
– Storhetsvansinne, solklart fall. Vi hade både fotograf och modell i vår studio en hel helg, om än ideellt arbetande (tack Bengan och Bobby), men resulatet blev inte riktigt vad vi sökte. Tanken med de bilderna ni nu ser, som vi tagit själva, var att objekt från våra prints skulle flacka förbi i huvudhöjd a´la Magritte. Efter en lätt övertalningskampanj accepterade jag dock att bilderna släpptes i sin ”nakna” version, med min bleka lekamen. Håll till godo.

Our Legacys nya kollektion finns snart i butik.

Jockums uppdrag som modell och designer är en svår balansakt.
Priser: Skjortor 1100 kr. Jeans 1200 kr. T-shirts 600 kr. Kashmir/bomullsöverdel – t-shirt 699, långärmad 799 kr. Stickat 1 200- 1 500 kr.
Av: Text: Erik Gripenholm