Nya accessoarmärket ENSE höjer ribban för skandinavisk lyx

Modefamiljen Lindströms nya lyxvarumärke sätter väskan i fokus.

Joel Ågren  |  Publicerad 2025-04-04 10:39  |  Lästid: 2 minuter

Familjen Lindström, grundare av det välmeriterade modebolaget Image Group, har sedan 1980-talet spelat en nyckelroll i att introducera internationella modehus som Kenzo, Gucci och Bottega Veneta till Sverige. År 1984 lanserade de Skandinaviens första Mulberry-butik, som också blev startskottet för att etablera Birger Jarlsgatan som Stockholms mest exklusiva shoppinggata.

Efter att ha sålt sin sista butik 2023 väljer man nu att gå all in på sitt egna designprojekt – ENSE. Ett lyxvarumärke som kombinerar genuint hantverk, skandinavisk estetik och funktionell elegans.

Marcus, Conny och Eva Lindström. Foto: Press.

– Vår resa inom mode har alltid handlat om att skapa något meningsfullt och bestående. Med ENSE samlar vi decennier av erfarenhet i något personligt. Det är accessoarer som inte bara är vackra att bära, utan som är skapade för att bli en viktig komponent i din vardag, säger Eva Lindström, grundare och vd.

ENSE:s debutprodukt, Sanda Tote, är inspirerad av en vedväska (!) från familjens lantställe i Sanda By, Roslagen. Den handgjorda väskan tillverkas i Florens av exklusivt dubbelsidigt kalvskinn från ett av Italiens mest välrenommerade garverier. Väskan kommer i två storlekar och i fyra noggrant avvägda färgkombinationer.

Sanda Tote. Foto: Press.

– Vi ville skapa en väska som känns lika självklar i vardagen som vid mer speciella tillfällen. Sanda Tote är en kombination av form och funktion, där varje är noggrant framtagen för att skapa harmoni med en modern livsstil , säger Marcus Lindström, Creative Director och medgrundare.

Priserna för Sanda Tote ligger på 13 900 kr för den mindre modellen och 16 700 kr för den större. Väskkollektionen finns tillgänglig på ensestudio.com.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2025-04-04 10:39