Nitty Gritty släpper egen kollektion

När schemat till årets modevecka presenterades dök det upp ett oväntat namn bland märken som ska visa upp sig: Nitty Gritty. Stockholmsbutiken Nitty Gritty – av många ansedda som Sveriges bästa klädbutik – har länge gjort egna accessoarer, men har nu alltså något större på gång. Vi ringde Magnus Wihlborg på Nitty Gritty och bad honom berätta.
Hallå där. Ni ska ha en visning under modeveckan verkar det som – är det en hel kollektion på gång?
– Ja, vi har en hel kollektion till hösten 2008. Den innehåller allt från skor, kostymer och dufflar till stickade tröjor. Men vi kommer inte ha en vanlig visning, däremot kommer vi presentera kollektionen på något annat sätt.
Hur ser kollektionen ut?
– Det är lite northern soul och skinhead-inspirerat.
Tillbaks till rötterna med andra ord?
– Ja, Peter och Hugo (som startade och äger Nitty Gritty) som har varit de kreativt ansvariga bakom kollektion har kollat på Nitty Grittys rötter och utgått från det. Så det blir engelskt, med tidlösa klassiker på ett Nitty Gritty-sätt. Allt från tre-knäppta kostymer till merinotröjor.
Vad blir det för prisklass?
– Målet är att ligga ungefär som Miu Miu i prisklass. Skor och byxor 1 500 kr, stickat runt 2 000 kr och kostymer för 7 000 – 8 000 kr. Det ska vara high end, men ändå rimliga priser så det är kommersiellt gångbart.
Med de priserna måste ni vara säkra på kvaliteten?
– Ja, och vi har varit hårda på kvaliteten. Vi har varit sugna på att göra en hel kollektion länge, men velat vänta tills vi kände oss säkra på att det skulle bli bra. Vi har jobbat på att verkligen ha koll på alla led – från kvalitet på tyger till sömmer och knappar. Att hitta bra fabriker har inte varit lätt.
Var kommer kollektionen finnas?
– Vi kommer vara väldig selektiva med butiker, förutom vår egna butik blir det nog två butiker till i Sverige som kommer sälja Nitty Gritty.

Nitty Grittys accessoarer, som strumpan ovan, får snart sällskap av en hel kollektion.

Hugo Bergström på bilden har tillsammans med butikens andra grundare Peter Åsbrink varit kreativt ansvarig för Nitty Grittys kollektion som når butikerna hösten 2008.
Av: Text: Erik Gripenholm