Modechefen: Så blev Tommy Hilfiger hiphopkulturens favoritdesigner

Modechef Daniel Lindström besöker modelegendaren Tommy Hilfigers omtalade visning på en båt i New York.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2024-11-13 16:28  |  Lästid: 3 minuter

”Tommy Hilfiger ain’t nuthin’ ta F— with!” När de tre Wu-Tang Clan-medlemmarna Ghostface Killah, Method Man och Raekwon kom ut på catwalken samtidigt med den sista modellen och framförde C.R.E.A.M. gungade Staten Island-färjan till ordentligt. Tommy Hilfigers vår-och sommarkollektion 2025 avslutades med ett party som de 400 inbjudna gästerna sent kommer att glömma.

”Back in the 80s and early 90s, his name was attached to the streets. If you had Hilfiger on, it meant something. That’s how fashion was back in the day. So it’s an honour right now to be on the boat, back where it all started. It’s legendary.” 

Sa Ghostface Killah uppriktigt efter visningen, och de tre artisterna – som alla närmar sig 55 år – såg märkbart tagna ut av stunden.

Relationen mellan designern Tommy Hilfiger, som grundade sitt varumärke i New York 1985, och hiphopkulturen är stark men heller inte helt okontroversiell. Hilfigers kollektioner var i början av 1990-talet ett slags modern tolkning av den den klassiska amerikanska preppy-stilen. Looken var sportig, kombinerad med stora logotyper, lös passform och färgstarka plagg. Detta passade perfekt in i det visuella uttryck som var populärt inom hiphopen vid den tiden. De klassiska Hilfiger-färgerna – rött, vitt och blått, som USA:s flagga – blev ett statement bland artister och deras fans. 1994 bar Snoop Dogg en stor Tommy Hilfiger-tröja under ett framträdande i Saturday Night Live, och efter det ökade försäljningen av Hilfiger-kläder dramatiskt. 1996 var jag i Los Angeles och köpte en långärmad Tommy Hilfiger-pikétröja som folk erbjöd sig att köpa för dyra pengar när jag bar den hemma i Stockholm. Detta var ju långt före e-handel och varumärket kom inte till Europa förrän 1997.

Wu-Tang Clan uppträdde på Tommy Hilfigers vårvisning. Foto: Getty Images

När Tommy Hilfiger omfamnade hiphopkulturen på 1990-talet utmanade han en del elitistiska normer. Traditionellt sett riktade sig de flesta designervarumärken mot en vit överklasspublik med pengar, och man höll urban svart kultur på avstånd eftersom det ansågs riskabelt för imagen. Kritikerna menade att Tommy Hilfiger – som en vit designer – kapitaliserade på en subkultur som föddes i mindre bemedlade och framför allt svarta områden. 1995 började ett falskt rykte cirkulera om att Tommy Hilfiger hade gjort rasistiska uttalanden i tv-programmet The Oprah Winfrey Show, där han påståtts ha sagt att han inte ville att svarta, latinamerikaner eller asiater skulle bära hans kläder. Detta rykte spreds snabbt och blåste upp till skandal trots att det inte var sant – Hilfiger hade aldrig medverkat i programmet vid den tidpunkten.

Trots kontroverserna var Tommy Hilfiger banbrytande med att samarbeta med unga artister, vilket både han och hiphop-musiken hade kommersiell nytta av. Därför kändes det bara naturligt, och som ett snyggt startskott för varumärkets kommande 40-årsjubileum, att Wu-Tang Clan från Staten Island i Brooklyn fick uppträda på Tommys modevisning. Method Man bar en röd-blå-vit seglarjacka från kommande vårkollektion men som lika gärna kunnat vara 30 år gammal.

”Tommy was just everything back in the day. We used to call him Hilfinger then, though, it just ran off our tongues like that. We used to shout him out on the music, then we’d hunt out his clothes. It’s so epic to be doing this on the Staten Island ferry. I remember as a kid getting on the boat and I’d be so excited – coming to Manhattan was a big trip. And now we’re performing on it, I feel like a kid again.”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-11-13 16:28