Mingelbonanza: Alla bilder från Jeanericas butiksinvigning i Stockholm

Det vankades intim middag följt av storslagen fest (och efterfest) när svenska denimvarumärket Jeanerica slog upp portarna till sin första fysiska butik.

Rasmus Blom  |  Publicerad 2024-10-05 13:57  |  Lästid: 4 minuter

Vi på King har följt Jeanericas sexåriga resa med stigande förtjusning sedan dag ett. Designern Jonas Clason och pr-drottningen Lena Patriksson Kellers denimvarumärke gör snygga basplagg av högsta kvalitetsklass. När andra varumärken ska ge sig på basplagg faller det ofta på märkliga detaljer, men Jeanericas omsorg för passform, färgval och kvalitet skapar tidlösa trotjänare i garderoben. Och medan de flesta renodlade jeansvarumärken brandar sig som amerikanska, för att förknippas med ikoniska tillverkare som Levi’s, kallar sig Jeanerica för ett ”europeiskt denimhus” vilket känns piggt och smakfullt.

Jeanericas senaste milstolpe är en fysisk butik vid foten av Nybrogatan i Stockholm, bekvämt belägen mellan Dramaten och Riche. Butiken är designad av inredningsarkitekten Daniel Östman.

– Att utforma butiken var ett slags kreativt utforskande i gränslandet mellan tradition och innovation. Vi ville skapa en plats som speglar denimens långlivade natur genom noggrant utvalda material och genomtänkta designdetaljer. Samspelet mellan klassiska element och moderna inslag gör butiken både tidlös och fräsch på samma gång, säger Östman.

King var på plats under invigningen som inleddes med råraka, wallenbergare och gino på smått legendariska restaurang PA&Co (där för övrigt signaturefterrätten gino uppfanns), med gäster som Emmybelönade Josephine Bornebusch, rockbandet Johnossis John Engelbert och modeprofilen Sofi Fahrman, för att sedan fortsätta till den intilliggande butiken där det bjöds på drinkar och livemusik signerad Jocke Åhlund och Jockum Nordström. Kvällens avslutades i lilla baren på Riche för maximal kvarterskänsla.

– Vi har haft stora framgångar med våra återförsäljare, men genom att öppna vår flaggskeppsbutik kan vi äntligen skapa ett utrymme där vi kan interagera direkt med våra kunder. Den här butiken förbättrar inte bara relationen med kunderna, utan ger dem också möjlighet att uppleva vår denim fullt ut genom att prova plaggen i en miljö som återspeglar Jeanericas hjärta. Det handlar om att bygga djupare relationer och erbjuda en mer personlig upplevelse som vi är otroligt glada över att kunna dela med oss av, säger Jeanericas medgrundare Jonas Clason.

Kompanjonen Lena Patriksson Keller instämmer:

– Vi ville skapa en exklusiv miljö som återspeglar vårt engagemang för hantverk och kvalitet. Vi är otroligt stolta över den här butiken, avslutar hon.


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2024-10-05 14:00