Våren 2015 från The Gigi

Sen första kollektionen förra hösten har det nya varumärket The Gigi blivit allt mer uppmärksammat. En ny tolkning där ledigt herrmode möter skräddade influenser med intressanta tyger, mönster och snitt. Männen bakom är inga andra än bröderna Pierluigi och Mario Boglioli.

Bröderna sålde sina andelar i familjeföretaget med samma namn i december 2012 men att dra sig tillbaka med en ansenlig summa pengar var aldrig aktuellt. Redan två år senare lanserade man det nya konceptet The Gigi, ett varumärke som spinner vidare på brödernas tolkning av skräddat mode i en avslappnad tolkning.
Vårens kollektion har döpt till ”Don´t look back” och syftar till ett nytt kapitel där kollektionen står på egna ben utan att jämföras med brödernas tidigare arbete. De menar att män idag är mycket mer medvetna i sina val och kan idag se utanför ramarna av hur saker skall vara för en personlig stil.
Kollektionen består framför allt av en imponerande uppsättning tyger i linne, silke, bomull och mohair med en tredimensionell struktur och ofta markant mönster.
Konstruktionen känner vi igen från Bogliolis tidigare verk med en mjuk italiensk silhuett, ofodrad och inte sällan plaggtvättad. Med över 30 års erfarenhet i branschen har bröderna försökt kombinera det italienska hantverket med en modern och kontemporär silhuett och stil.
Prisnivån är en annan starkt bidragande orsak till Gigis växande populäritet. Kavajerna startar under 5 000 kr vilket får ses som konkurrenskraftigt mot exempelvis L.B.M, Boglioli och Lardini.
En ledig inställning till kavaj- och kostymbärande ses växa allt starkare där yngre män överväger kavajen snarare som ett subtitut till skinn- eller bomberjacka än ett formellt tvång.
Det är just så vi tycker företagets plagg skall bäras. Avslappnat tillsammans med t-shirt, sneakers eller collagetröja snarare än skjorta och slips.










The Gigi hittar man bl a hos Gabucci och Hans Allde i Stockholm samt Spiga 3 i Göteborg.