The Rise of the Rucksack

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-08-14 15:29  |  Lästid: 2 minuter
Bild 317240

När nyheten att Raf Simons skulle göra en kollektion för väsktillverkaren Eastpak nådde modevärlden spred sig en djup oro kring den belgiska designerns mentala hälsa. En av herrmodets mest framstående designers skulle producera ryggsäckar. Vad som tidigare varit förenat med käckt friluftsklädsel skulle bli progressivt mode.

Det är tydligt att ryggsäcken gjort comeback. Inte bara bland dem vars stil bäst kan beskrivas som Antwerpen avantgarde, utan även bland alla de som återupptäckt cykeln som transportmedel där en aktivare livsstil ställer högre krav på funktionalitet. Och ryggsäcken har faktiskt flera fördelar. Inte bara gör den båda händerna fria utan dessutom är det ett skonsamt alternativ för ryggen.

Att säga att ryggsäcken blivit allmänt accepterad vore dock att ta i. Majoriteten av dagens män lär fortfarande hysa en stor skepsis mot denna väsktyp. Det stora problemet har tidigare varit ett väldigt magert utbud. Speciellt för den som varken vill se ut som en modell från ett progressivt stylat modereportage eller en vilsen skogsmulle.

Tyvärr är det allt för lätt att döma ut ett plagg utifrån tidigare dåliga exempel. Därför känns det extra roligt att se att det kommer flera snygga och praktiska ryggsäckar. Dels i form av hybrider mellan axelremsväskor och ryggsäckar, men även konventionella tolkningar av denna väsktyp. Ryggsäcken nedan från Bill Ambergs kollektion Canvas är ett utmärkt exempel på en modell som faktiskt kan tilltala såväl kostymbäraren som den mest hängivna cyklist.

Bild 317241
Bild 317242

Bild 317243
Något sportigare modell från Schweiziska Freitag där begagnat lastbilskapell utgör grundmaterialet. Översta ryggsäckarna från Eastpak Raf Simons vår 2008.

Dela på Facebook
Tweeta