Skoaktiebolag lanserar egna varumärket Löf & Tung

Skoaktiebolaget i Stockholm har på snart fem år gått från en liten fysisk butik till en internationell aktör med några av världens finaste kvalitetsskor i utbudet. I förra veckan lanserade butiken sitt eget varumärke av randsydda skor. Varumärket heter Löf & Tung och är döpt efter butikens två grundare Patrik Löf och Daniel Tung.

Den första kollektionen från Löf & Tung består av 16 modeller av randsydda skor producerade i Spanien. Skoaktiebolaget har tagit fram såväl läster som modeller från grunden och tanken är att erbjuda en som kan tilltala såväl en förstagångsköpare som en skoentusiast.
Skornas lädersulor är ritsnedlagda dvs produceras med en stängd avlappssöm och svagt välvd midja. Med ovanläder mocka och cordovan från erkända garverier som Du Puy, Charles F Stead och Horween har man tagit fram en välbyggd sko för pengarna där detaljer så som tre sorters klackar (olika höjd och lutning) samt lika många sorters sulor är något som kan tilltala de mer kräsna skonördarna. Prisnivån ligger på ca 3 500 kr (något lägre för loafers och något högre för kängor).


Skorna finns tillgängliga i de fem lästerna S, T, H, L och M och sträcker sig från klassiskt runda till hårt mejslade. Man erbjuder även olika vidder på vissa av dem för att kunna passa så många kunders fötter som möjligt.

Modellmässigt har butiken valt att fokusera på klassiska modeller fördelat på oxfords, brogues, derbys och loafers. Senare i vår kommer nästa släpp med fler loafers och till hösten har man en serie kängor och grövre modeller klara. Uttrycket på skorna är mer brittiskt än sydeuropeiskt då man valt att använda i huvudsak anilinfärgat kalvskinn. Det har varit en trend de senaste åren av crustskinn med handmålad patina eller versioner av museum calf med flammig finish men vi tycker oss se en tillbakagång till det mer enfärgade och sobra.






Den kanske största fördelen med det nya varumärket är den flexibla MTO-tjänsten som kommer tillåta enskilda specialbeställningar med endast ett påslag på 1 200 kr. I jämförelse med företagets övriga varumärken så är detta väldigt intressant alternativ för pengarna. Carlos Santos erbjuder ingen MTO-tjänst, Carmina har haft 50% påslag på single MTO och Enzo Bonafé ligger i en klart högre prisklass från början.
Via MTO-tjänsten kan man som kund välja fritt mellan modeller, läster, material, sulor och detaljer. Vill man göra exempelvis en sko i Cordovan är det självklart dyrare än motsvarande modell i kalvskinn men då MTO-kostnaden är densamma och inte procentuell kommer det fortfarande vara ett väldigt konkurrenskraftigt alternativ.




