Skjortaxel på kavaj

Olof Enckell  |  Publicerad 2008-06-19 15:48  |  Lästid: 3 minuter
Bild 317079

Den finns en uppsjö med kavajguider som påpekar vikten av att kavajen sitter bra i axlarna. Något som väldigt sällan diskuteras är kavajaxelns form, där själva konstruktionen och mängden stoppning kan förändra hela kavajens intryck. Att utforma en kavajaxel är en hel vetenskap och många skräddare har sin helt unika konstruktion. En av många är den så kallade skjortaxeln.

Napolitanska skräddare kallar formen för Spalla Camacia; en helt naturligt fallande axel som genom välkända namn som Kiton och Luigi Borrelli vunnit erkännande över hela världen. Det som ofta skiljer de napolitanska skräddarna från sina kollegor i Rom är axelpartiets runda och naturliga form, inte sällan helt utan stopping. Många andra italienska skräddare använder sig av relativt raka axlar. Kavajaxlar utan stoppning ställer nämligen betydligt högre krav på exakthet i förhållande till bärarens axlar, varför de är relativt ovanliga inom konfektion. Även de tidigare nämnda klassiska Neapelmärkena väljer ofta stoppning i sina konfektionskavajer.

Det är viktigt att särskilja två olika kavjaxlar ifrån varandra; con rollino (sluten söm) och spalla camicia (skjortsömm). Den sista är ofta den som något felaktigt benämns som ett slags samlingsnamn för napolitanska kavajaxlar. Dessa två begrepp syftar till hur kavajens ärm sys fast med axelpartiet. Slutet sömm är vanligaste bland dagens kavajer och innebär att kavajaxeln och ärmen viks ihop nedåt, vilket bildar en ärmkulle. Används skjortaxeln sys ärmen och axeln ihop pekandes horisontellt. En sluten söm med relativt mycket stoppning i ärmkullen ger en konkav form, medan skjortaxeln är betydligt rundare.

Varför är det då viktigt att veta detta? Det är vilket tidigare diskuterats centralt att skilja på siluett och passform. En kavaj kan vara relativt rak med mycket stoppning, utan att passformen behöver vara felaktig. Det är snarare en fråga om personlig smak. Vissa föredrar kavajer med en hyfsat rak form och relativt tydig stoppning, medan andra vill åt den naturligt fallande axeln som beskrivits ovan. Oavsett tycke är det viktigt att reflektera över denna typ av fråga. Det är lätt att lägga lite för stort fokus på tyg vid val av kavaj. Likaså kollar många yngre idag som söker ber figurnära kavajer väldigt mycket på hur de sitter i midjan och glömmer därför axlarna. Kavajaxelns form sätter på många sätt prägel på helhetskänslan av kavajen, och även en lätt linnekavaj kan med för mycket stoppning förlora sitt lediga intrycket.

För att påvisa hur stor skillnaden faktiskt kan vara följer här tre kavajer vars axlar har helt olika stoppning och form. Tyvärr är ingen av dem sydda I Neapel.

Bild 317080
Skjortaxel som följer naturligt följer axlarna.

Bild 317081

Fallande form med sluten söm

Bild 317082

Relativt rak stoppning

Källa: Ask Andy About Clothes
Foto: Olof Enckell

Dela på Facebook
Tweeta