Schnayderman’s, casually formal

I takt med att gränsen mellan fritid- och vardagsklädseln suddats ut har också nya skjortvanor växt fram. Om skillnaden mellan fritid- och kostymskjortor förr var glasklar är definitionen idag betydligt suddigare. Många söker idag skjortor som går att bära både på kontoret som under helgens aktiviteter. Några som anammat stilidealet är det nya svenska skjortmärket Schnayderman’s som i våras slog upp dörrarna till sin första butik på Stenbocksgatan i Stockholm.

Olof Enckell  |  Publicerad 2012-05-30 10:40  |  Lästid: 3 minuter

Konkurrensen på skjortmarknaden är minst sagt tuff. Varför valde ni att starta just ett skjortmärke?

– Inom segmentet för kostymskjortor eller businesskjortor kan jag bara instämma om att det finns en överetablering.  Många slåss om samma kund och skillnaderna mellan varumärkena är mycket små. Inom casualsegmentet är det däremot mer öppet. Vi kallar vår stil för ”casually formal”. Skjortorna kan bäras instoppat eller utanför byxorna precis vad som passar kunden och tillfället bäst. På ett personligt plan känns det väldigt kul att återigen jobba inom textilbranschen, något som min familj har gjort i generationer, säger Joel Urwitz, ena grundaren till märket.

Kvalitetsmässigt, vad är det som utmärker era skjortor?

– Vi är på alla detaljer och jobbar enbart med de bästa tyg- och knappleverantörerna i vårt segment. Vi jobbar även väldigt nära själva produktionen vilket gör att vi kan följa och förbättra den med korta ledtider.

Hur tänker ni när ni väljer tyger?

– Vi har en förkärlek för framförallt lite matigare tyger. Det visar sig exempelvis i att vi har en helt egen linje med enbart Oxfordtyger. I höstens kollektion kommer vi också ut med jättefina jeans- och manchesterskjortor. Generellt när det gäller val av tyger, handlar det framförallt om kvalité och dessänger som tilltalar oss; klassiker som under de senaste årtionden har försvunnit från hyllorna när många skjortleverantörer istället satsat mer på färgglada knappar och blommiga kontrasttyger. Vi jobbar med väverier från hela världen, allt från större etablerade i Italien till små boutiqeväverier i Japan.

  

Button down-skjorta i chambray-kvalité.

Ni arbetar mycket med button down-kragar, vilket många förknippar med lite mer amerikanskt mode. Hur ser ni på den svenska mannens relation till button down-kragen?

– Det stämmer att vi hämtar inspiration från den amerikanska skjorttraditionen men vi har en passform som är mer europeisk en sk ”contemporary fit”. Vi älskar button down då det känns lagom formellt för oss personer inom yrkeskategorier som ej har slipstvång. I USA är det inte heller ovanligt att bära just slips till en button down, vilket vi gärna vill försöka få den svenska mannen att anamma. Vi har dock märkt att många svenska män är väldigt konservativa när det gäller val av krage på sina mer formella skjortor, vilket gjort att vi också skapat en klassisk cutaway-krage för att tillgodose även detta önskemål.

Ni öppnade första egna butiken nu i våras. Hur har responsen varit?

– Stenbocksgatan är ju inte precis mitt i city så vi är överväldigade och tycker det är otroligt kul över att så många kunder hittat till vår weekendbutik. Schnaydermans.com har större räckvidd och det är här vi ser den största trafiken och utvecklingen. Tanken är att man ska kunna komma och klämma och känna på det vi gör på Stenbocksgatan om man så önskar och att när man väl hittat sin storlek/passform ska det vara enkelt att beställa hem på Schnaydermans.com

Vad är på gång nu för kommande säsonger?

– Förutom att vi kommer ut med en ny kollektion till hösten som vi är väldigt stolta över, lanserar vi också Schnayderman’s på två av Stockholm största varuhus samt ytterligare ett antal mindre återförsäljare, både i Sverige och utomlands. Vi har bland annat inlett ett samarbete med en mycket duktig återförsäljare i Sydkorea, vilket känns otroligt roligt. Vidare vill vi fördjupa vårt hantverksmässiga arbete och ambitionen är att skapa en garderob baserat på gediget hantverk men tillgängligt för alla. Vår förhoppning är att en Schnayderman’s ska kunna bäras länge och inte bara av den generationen som en gång köpte plagget.

  




Från märkets butik på Stenbocksgatan i Stockholm.
Dela på Facebook
Tweeta