Porsche-kollektion på gång från Adidas

Mer streetmode (säger omröstningen till höger), och då lyssnar vi så klart. Vi tog ett snack med Ben Pruess, chef för Adidas Sport Heritage Division – den delen som sysslar med alla livsstilsorienterade produkter. Om ni har undrat vem som bestämmer vilka nya limiterade sneakers som ska släppas, eller vem Adidas ska samarbeta med så är det alltså Ben. Och Porsche står näst på tur.
Ni har bland annat jobbat med det svenska märket WE – vad är viktigt när ni letar samarbetspartners?
– Det måste bli en meningsfull matchning av idéer och varumärken. Vi jobbar inte med folk som gör sådant som vi själva skulle kunna göra. Och vi måste kunna bli partners med dem för att gemensamt skapa någonting unikt och bra. Det räcker inte att de bara sätter sin logga på en Adidas-sko.
– Med Adicolor-serien var det lite annorlunda. Där letade vi mer idéer och enskilda kreatörer än märken. Det var så vi kunde få en så stor spridning – alltifrån Vice till Pucci. Jag ringde direkt till Laudomia [Pucci] och hon gillade idén direkt. Det var ingen av de som vi hörde av oss till som tackade nej faktiskt.
Du jobbade i snowboard-industrin tidigare. Vilka kunskaper tog du med dig därifrån?
– Hela livsstilen med snowboard och skateboard hänger kraftigt ihop med sneaker- och denimvärlden. Titta bara hur många influenser modevärlden tagit därifrån de senaste tio åren. Övergången till att jobba med Adidas var därför väldigt enkel. Det handlar om kundfokus och känsla för vad de som verkligen älskar varumärket vill ha och tycker om.
– Jag jobbade på AirWalk ett tag och såg hur de gjorde bort sig totalt. De tappade fokus från skejtarna och börjare bli mer och mer mainstream. Och så gick det åt helvete också. Jag slutade inom ett år för jag orkade inte med att se märket bara dö så där.
Vad har ni på gång framöver?
– Adidas har två kollektioner på gång tillsammans med Porsche. Performance-sektionen kommer att göra ett sport-lyx-koncept medan vi kommer göra en variant som är mer livsstilsbetonad. Vårt samarbete med Good Year blev så framgångsrikt att vi ville fortsätta på hela bil-temat. Man kommer att känna igen Porsches karateristiska linjer som ständigt blir förfinade. Skorna dyker upp i december i år.
Sista frågan: Vilka sneakers har du på dig just nu?
– Adicolor så klart. HUF-modellen.