Mission: Toastmaster

 |  Publicerad 2008-02-13 22:49  |  Lästid: 3 minuter
Bild 316755

Tanken att gå genom livet utan utmaningar tror jag inte tilltalar någon. Vissa vill ha dem större än andra och vissa har turen att kunna kombinera utmaningen med ett riktigt förtroende. Att bli tillfrågad om att axla rollen som toastmaster vid ett bröllop är precis ett sådant utmanande förtroendeuppdrag.

I sommar gifter sig två av mina goda vänner (med varandra) och jag har blivit ombedd att toasta middagen. Det kan tyckas att man är ute i god tid, men då planering givetvis är a och o så känns det bra att ha ordentligt med tid.

Uppdraget

Toastmasterns uppdrag omfattar den olyckliga kombinationen att ha kontroll över allt och arrangera alla aktiviteter, samtidigt som man ska ”verka utan att synas”. Fritt översatt kan detta tolkas som att man inte ska stå i fokus utan se till att sprida uppmärksamheten till så många gäster som möjligt, och givetvis framförallt mot brudparet.

Ditt uppdrag avgörs naturligtvis av hur brudparet valt att lägga upp sin bröllopsdag, men grundprincipen är densamma. Du är ansvarig för allt som händer från det att de nyvigda lämnar altaret tills dess att de lämnar festen i tomburksförsett färdmedel.

Vägen till middagen

Om bröllopet är av det klassiska slaget är det du som ombesörjer att bröllopsgästerna har risgryn att kasta över paret utanför kyrkan, samt att transporten därifrån står redo så de kan fly från attacken. Du ser även till att champagnen ligger på is i detta transportmedel – men ett tips som återkommer i olika källor är att välja små glas för att inte riskera att bröllopsnatten slutar med fyllesnarkningar.

Prata med alla

För att ditt diktatorlika styrande under middagen ska uppfattas som något positivt är det självklart viktigt att viktiga festdeltagare fått känna sig delaktiga i processen. Exempelvis har en äldre generation alltid åsikter och erfarenhet som du gör bäst i att ta del av. Att gifta bort sin dotter eller son är om möjligt ännu större än att gifta sig själv och det är en dag man inte vill känna sig överkörd. Samtidigt som du är viktigast för organisationen är du också den av gästerna som är minst viktig rent underhållningsmässigt.

Talarlistan

Du upprättar en tidplan över middagen och fördelar talen utifrån vilka som vill tala och om möjligt även baserat på vad de vill tala om. Exempelvis är det bra att låta de mer formella talen inleda middagen och avsluta med de mer uppsluppna. Förutom att presentera dig själv kan det också falla på din lott att tacka för middagen, om inte någon äldre släkting bett att få göra detta.

För att kunna planera dessa inslag bör man kontakta presumtiva talare en tid innan bröllopet. Du ser även till att inga tal hålls samtidigt som gästerna ska äta, exempelvis när varmrätten just serverats.

Telegram och övriga inslag

Det faller även på din lott att läsa upp de klämkäcka telegram som icke medverkande gäster kan tänkas ha skickat. Andra festligare inslag, som sånger, gyckel och skäm, är en lite större utmaning men det är också det som skiljer dig från en oinspirerad dirigent.

Organisationen

Under hela middagen har du regelbunden kontakt med den serveringsansvarige. För att din planering ska fungera måste personalen också vara med på noterna. Du är också den som har koll på eventuella allergier eller andra matönskemål.

Uppdraget slutfört

När paret lämnar festen i det fordon du hängt burkar efter, kan du summera kvällen och förhoppningsvis känna dig nöjd med vad du åstadkommit. Har du lyckats så kommer förmodligen reaktionerna vara ganska blygsamma. Du har regerat utan att synas och givit bidragit till att ge dina nygifta vänner ett minne för livet. Du har förtjänat en drink i baren.

Vill du läsa mer så har Bröllopsguiden en utmärkt toastmasterguide.

Dela på Facebook
Tweeta