Manolos guide till kostymtyg – Del II – Mönster

Förra veckan gick vi på djupet och tittade på vilka material som är vanligast i våra kavajer och kostymer. Idag är det dags för del II där vi tittar närmare på några av de mest klassiska mönster som dessa tyger kommer i. Hur de fungerar enligt oss bäst, vad de kan kombineras med och inte minst hur de uppkommit.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2015-02-24 10:09  |  Lästid: 5 minuter
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster

Det är alltså fortfarande vävda tyger som vi talar om. Något vi berättade mer om i Del I förra veckan. 

Att skapa klassiska kostymmönster kan framställas på flera sätt i en väv. Det kan till exempel utföras genom en bindning som ger en viss typ av struktur till ett annars enfärgat tyg. 

Ett av dessa exempel är Twill. Tyget får ett diagonalt, randigt utförande tack vare bindningen som kallas Kypert. Effekten uppstår då man flyttar placeringen där varptråden går över väfttråden ett steg i sidled och uppåt. 

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Klassiskt twilltyg med en randig känsla.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Jeanstyg är ett utmärkt exempel på kypertväv. Där går de indigoblå trådarna går åt ena hållet och de vita åt andra. Detta gör att jeans på insidan oftast är väldigt mycket ljusare.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Illustration över hur de olika trådarna i varpen (vita) och väften (röda) går i en kypertbindning.

 

Fiskben / Herringbone

Fiskben eller Herringbone som det kallas internationellt är en vidareutveckling av samma bindning och en så kallad ”bruten kypert. 

Det man gör är att man efter ett visst antal steg ändrar riktningen i bindningen vilket ger ett fiskbensmönstrat utförande. Detta kan göras i såväl liten som stor skala beroende på långt man låter bindningen gå innan den vänder samt hur många väfttrådar varpen går över per gång. 

Fiskben är ett härligt sätt att ge lite struktur och djup till en enfärgad väv och är väldigt vanligt i t ex linne och man har hittat bevis för fiskbensmönstrade tyger i Irland redan 500 år före kristus.

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Fiskbensmönstrad väv.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Brett fiskbensmönster i en kashmirrock från Brioni.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Illustration av fiskben eller bruten kypert.

 

Hundtand / Pepita

Ett klassiskt mönster i framför allt kavajer är hundtand eller pepita. Det utgörs av samma kypertbindning men med en ändrad färgställning i såväl varp som väft. Detta ger det karaktäristiska mönstret som precis som fiskben går att få i litet som stort utförande. I mindre versioner är det ett utmärkt val till mörk kostym och ju större det görs, ju mindre formell blir känslan. 

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
En klassisk hundtandsmönstrad kavajväv.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Illustration av bindningen för en hundtand eller pepita.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Svart/Vit Pepita från Oscar Jacobsons höstkollektion.

 

Kritstrecksrandigt

Ett av de absolut mest klassiska mönstren för affärskostymen är kritstreckrandigt. Mönstret kan uppnås genom flera olika bindningar och finns i alla sorters tjocklek med smalt respektive brett avstånd mellan strecken. Kritstreck är ett mönster som kan vara relativt svårt att bryta upp i uddabyxa och kavaj vilket gör det bäst lämpat för hel kostym. Dock behöver det inte ses som superformellt och gör sig utmärkt i såväl mörkblå tunn ull som grövre grå flanell. 

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Pinstripe är den form av kritstreck som har smalare mer markerad linje och är vanligare till formella tyger.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Chalk stripe är det andra alternativet och direkta översättningen av kritstreck med lite luddigare och ofta bredare streck.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Klassiska kritstreck från Ralph Lauren.

 

Birdseye

Ett av våra favoritval i tygväg är Birdseye som har en svagt prickig diamantstruktur vilket på håll ser enfärgat ut men när man kommer närmare ger ett härligt djup. Mönstret har fördelen att vara väldigt mångsidigt och fungera i såväl formella som informella plagg och tillsammans med stora och små mönster. 

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Härlig väv i birdseyestruktur bestående av ljus- och mörkblå toner.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Den diskreta strukturen i Birdseye lämpar sig perfekt för mörka kostymen.

 

Glencheck / Prince of Wales

Den kanske mest klassiska rutan i kostym och kavajväg kallas Glencheck eller Prince of Wales. Den utgörs av en kombination av pepita och rader av ett rutmönster. Effekten kan genomföras med flera bindningar och handlar precis som pepita om en färgställning i trådarna. Den mest klassiska Glenchecken består av trådar i svart och vitt som ger en grå bas med en kontrasterande färg som t ex ljusblå i en tunn överruta. Idag finns dock mönstret i alla tänkbara nyanser och i mer eller mindre storskaligt utförande. 

Namnet Prince of Wales kommer från att Edvard VIII eller The Duke of Windsor som han även kallades gjorde mönstret populärt under sin tid som just Prins av Wales. Mönstret har dock sitt ursprung från 1800-talets Skottland och närmare bestämt dalen Glenurquhart i närheten av Inverness.

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
En av de mest klassiska tolkningarna av Glencheckmönstret.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
I ett mindre utförande blir glencheckrutan fullt bärbar även i formella sammanhang.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
The Duke of Windsor golfandes i Glencheck 1923.

 

Windowpane

Windowpane är en lite mer extrem ruta som varit omåttligt populär i de senaste årens kollektioner och framför allt i kavajtyger. Mönstret består av en mörk eller ljus bas och en tydlig stor överruta i konstrasterande nyans. Enkelt uttryckt kan man säga att ju skarpare kontrast mellan ruta och bas, ju svårare blir plagget att bära. I hel kostym är mönstret klart svårare att bära än t ex glencheck då rutan blir betydligt mer framträdande. 

 

Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Windowpane. Här i form av en grå flanell med klarblå överruta.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Windowpane med diskretare vit ruta.
Manolos guide till kostymtyg - Del II - Mönster
Ett annat diskret utförande av Windowpane från Cesare Attolini.
Dela på Facebook
Tweeta