Maison Kitsuné

Franskt mode lyser tyvärr med sin frånvaro här på Manolo, vilket vi tänkte kompensera för lite idag. En av de mest tongivande franska modemärkena under 2000-talet är Kitsuné som representerar sinnebilden av modern parisisk elegans blandat med japanskt kvalitetstänk i tyg och snitt.

Olof Enckell  |  Publicerad 2010-12-09 20:01  |  Lästid: 2 minuter

Bakom märket står Gildas Loaec och Masaya Kurok. Gildas drev
en skivaffär i Paris och träffade därigenom Masaya. Tillsammans gjorde de en
rad resor till Tokyo bland annat för att promota DaftPunk i Japan. Där föddes
också idén till Maison Kitsuné som idag fungerar som ett kombinerat skivbolag
och modemärke. Det är lätt att dra paralleller till svenska Acne som liksom
Kitsuné arbetar med ett ganska brett paraply av verksamheter.

Med draghjälp från bland annat välrenommerade Colette och
samarbeten som med brittiska Mackintosh, franska skomakaren JM Weston, A.P.C. och
amerikanska mockasintillverkaren Quoddy blev den broderade räven (Kitsuné
betder just rödräv på japanska) snabbt en kultsymbol. Nyligen har de även inlett
ett samarbete med brittiska creddbibeln Monocle för en mindre kollektion av pikétröjor.
Stilen är avslappnad och relativt nedtonad, men med en lyxig känsla i material och snitt. Märkets
sweatshirts görs exempleivs av schweizisk bomull och sys liksom Kitsunés jeans
och t-shirts i Japan. I Sverige säljs märkets exklusivt på Très Bien Shop. Finns även att köpa online via thecorner.com. Nedan ett mindre urval. (Översta bilden kommer från märkets samarbete med Mackintosh). 




Skjortorna är sydda i Italien av lyxig oxfordbomull.
Two Door Cinema Club är ett av många band som ligger under Kitsuné.

Dela på Facebook
Tweeta