Lardini hösten 2013

Ett av Italiens främsta inom en modemärken inom kavaj och kostymsegmentet är Lardini. Företaget producerade länge kavajer åt stora delar av branschen och märken så som Burberry och Dolce Gabbana. För några år sedan valde man likt många andra att försöka stärka det egna varumärket och har minst sagt lyckats bra med detta då man blivit en tongivande aktör i såväl det italienska butiksutbudet som på Pitti Uomo-mässan.

Andreas Weinås  |  Publicerad 2013-12-17 11:38  |  Lästid: 2 minuter

Lardini har funnits med sedan 1978 men som tidigare nämnts verkligen blommat ut i egen regi de senaste 10 åren. Företaget har 300 anställda och 4 egna butiker i Milano, Moskva, Baku och Xi´an. Huvudkontoret ligger i Filottrano där man har kapacitet att producera så mycket som 1600 plagg om dagen. 

Lardinis chefsdesigner Luigi Lardini arbetar likt många av de italienska konkurrenterna med mjuka, lätta konstruktioner, tvättade tyger och mycket mönster. Silhuetten har de senaste åren blivit mer modern med lite kortare kavajlängder och inslag av exempelvis jerseykavajer. 

 

Lardini hösten 2013
Lardini tillverkar idag hela kollektioner och kan erbjuda mer eller mindre alla delar ur den manliga garderoben.
Lardini hösten 2013
Lardinis signaturblomma i kavajslaget. En detalj som fungerat väldigt bra som en form av logotyp i ett segment där detta annars är väldigt ovanligt.
Lardini hösten 2013
Lardini hösten 2013
Lardini har de senaste säsongerna utvecklat en ytterplaggslinje som de kallar RVR Lardini som består av en rad avskalade plagg som kan vändas ut-och-in för olika färger. Plaggen är genomgående vattenavstötande i tekniska funktionsmaterial.
Dela på Facebook
Tweeta