Intervju med en skjortfantast

Som grundare av exklusiva skjortmärket Ign.Joseph, engagerad anhängare av klassiskt herrmode och oklanderligt välklädd dandy är Ignatious Joseph en fascinerande stilpersonlighet. Med starka åsikter. Joseph vill återerövra ett närmast utdött stilideal, grundat i individuell elegans. För Manolo berättar han hur.
Joseph bor och driver idag sitt företag från Düsseldorf, men är uppväxt på Sri Lanka. Tiden som brittisk koloni har tydligt präglat landet, vilket fick Joseph att i sin ungdom drömma om att på allvar få uppleva europeisk kultur och inte minst dess herrmode. Intresset för stil har alltid funnits där och Joseph minns tydligt hur han som elvaåring blev han utskälld av sin mamma efter att målat sina första vita tennisskorna röda. Idag är Joseph 56 år och bär uteslutande röda skor.
Efter en framgångsrik karriär inom hotellbranschen där Joseph själv upplevt hur resande affärsmän klätt sig väldigt likformigt med säckiga kostymer till stela skor och anonyma skjortor växte idén om att starta ett eget skjortmärke. Trots att de allra flesta i Josephs omgivning skrattade åt projektet åkte Joseph till Italien med en tydlig idé om hur skjortorna skulle se ut. Efter en rad bakslag hittade Joseph slutligen en fabrik utanför Florens som tog sig an tillverkningen.
– Jag besökte en rad olika fabriker, men ingen riktigt lyssnade på mig. För dem var jag helt okänd. Det var inte förrän jag berättade att jag planerade att producera 10 000 skjortor som en fabrik blev intresserade. Första året sålde jag dock endast 148 skjortor så fabriken var inte särskilt nöjd med mig. Lyckligtvis stod de ut och idag känner jag faktiskt att även italienska tillverkare respekterar det jag gör, säger Joseph.
Varför valde du just Italien?
– Italien har kommit att definiera stil över hela världen. En tysk industriman skulle aldrig representera sitt företag i traditionella tyska kläder. Han kommer i en kostym från Kiton eller Attolini och en skjorta från Borrelli. Britterna har visserligen lagt grunden, men italienare har förfinat och gjort kläderna mer lättburna. Idag försöker de flesta tillverkare lägga produktion där det är så billigt som möjligt, men det är i Italien som kunskapen finns.
För att ytterligare förbättra skjortorna och distributionen valde dock Joseph att i likhet med bland annat Ermenegildo Zegna flytta produktionen till Schweiz. Med närheten till Italien och sin kultur, men samtidigt med schweizisk noggrannhet i såväl tillverkning som leveranstider trodde Joseph att han hittat ett framgångsrecept. Något som snabbt visade sig felaktigt:
– Problemet var att skjortorna blev för bra. De var verkligen helt prickfria. Tyvärr tappade de också lite av den personliga känslan. Så efter tre år flyttade jag tillbaka produktionen till Italien. Idag brukar mina italienska leverantörer skoja med mig och påpekar så fort jag är missnöjd med något att jag borde flytta tillbaka produktionen till Schweiz där aldrig någonting går snett. Men det är sant, det går tveklöst att producera likvärdiga skjortor i andra länder. Italienares känsla för kläder är dock helt unik.
Hur skulle du beskriva dina skjortor?
– Jag har tagit en väldigt traditionell neapolitansk stil och blandat den med sin brittiska motsvarighet . Italienska skjortor är ofta något för extravaganta för resten av Europa. Där såg jag en tydlig potential. Skjortorna har samma mjuka konstruktion som de italienska med handsydd krage vilket ger en väldigt naturlig form. Modellen är smal utan att vara jättetight. Sedan har jag inte dragit mig från att använda mönster och färg. Många framförallt yngre bärare vill inte ha de traditionella vita businessskjortorna utan efterfrågar något lekfullare modeller.
Du har själv en väldigt karaktäristik stil. Vart kommer den ifrån?
– Jag har alltid varit svag för dandystilen och klär mig väldigt flamboyant. Tyvärr har närmast all form av individuell stil försvunnit. Det förvånar mig alltid när jag vandrar längs gatorna i europeiska städer hur människor tittar på mig som om jag vore helt galen.
Vad har du för tips för män som vill klä sig snyggt?
– Jag säger till alla jag träffar att stil aldrig går att köpa för pengar, men det kräver tid och framförallt genuint intresse. Det kräver att personen letar noggrant efter de bästa av alla varor. Det behöver inte nödvändigtvis vara så dyrt. Det finns små tillverkare världen över som är beredda att tillfredställa kunder med höga krav. Det kräver bara engagemang för att verkligen hitta dem. Idag är det tyvärr ingen som intresserar sig för kläder. Människor lägger hellre tid på annat. Samtidigt tror jag att yngre bärare börjar få upp ögonen för genuin kvalité. Vi har sett en tid där många välkända modehus gått från att ersätta sitt historiska arv med ett varumärke. Jag tror att många har börjat ifrågasätta detta.
Ign. Joseph säljs i dag i över 20 länder med toppbutiker som Al Bazar i Milano och Frans Boone i Nederländerna. Kollektionen innefattar utöver skjortor även slipsar och damblusar. Märket och Joseph själv har fått stor uppmärksamhet ibland tidningar som Finicial Times, Forbes och The Robb Report. Joseph är dock väldigt mån om att behålla märkets personliga prägel.
– Ambitionen har alltid varit att tillverka kläder med mycket kärlek och personlighet. Jag vill att kännedomen om märket skall spridas från mun till mun. Om en person köper en skjorta i Berlin lär han berätta om den för sin vän i Köpenhamn och så är det igång. Samtidigt skall de veta vem som står bakom märket. Mannen med de röda skorna.
Än säljs Ign. Joseph inte i Sverige, men Joseph hälsar att det absolut inte är otänkbart.