Hildeståhl

Hildeståhl är ett nytt svenskt accessoarmärke som kombinerar italienskt läderhantverk med skandinaviskt krav på funktionalitet och design. Manolo möter grundaren Jens Hildeståhl som berättar om det gedigna arbetet bakom att få fram en kollektion och varför han uteslutande valt att arbeta med vegatabliskt garvade läderkvalitéer.
Idén till projektet föddes under en resa till Shanghai där
Jens slogs av svårigheten att hitta en snygg och smidig herrväska, som rymmer alla
prylar man bär med sig, utan att kännas klumpig. Men att utforma en egen kollektion
av väskor visade sig betydligt svårare än Jens först trodde.
– Från början hade jag
en väldigt tydlig bild av hur väskorna skulle se ut, men jag insåg inte riktigt
hur själva hantverket och konstruktionen påverkar formen. Speciellt med
lädervaror är det viktigt att ha en förståelse för vilket resultat olika
tekniker ger. Hade jag vetat att det skulle vara så mycket arbete bakom så är
det nog ärligt talat tveksamt om jag hade inlett projektet. Samtidigt har det
varit en viktig process för att lära sig hur det fungerar och jag hade
antagligen aldrig blivit nöjd med resultatet om jag inte hade lagt den tiden på
väskorna, säger Jens.
Efter att tillsammans med lädermakare Bengt Ripheden på
Öland utformat några prototyper åkte Jens
slutligen till Italien där han utanför Milano hittade en liten familjeägd läderateljé som kunde producera
väskorna. Med endast sex anställda tillverkas väskorna helt för hand i väldigt
små kvantiteter. Första året räknar Jens med att producera cirka 100 väskor.
Som material används uteslutande vegetabiliskt garvade läder
från Italien, Finland, Norge och Tärnsjö i Sverige. Nyligen har märket i
samarbete med ett finskt garveri tagit fram en ekologisk renmocka som kommer
användas till väskornas foder.
– Vegetabiliskt garvade
läderkvalitéer ger en helt annan lyster och känsla. De kan vara lite känsligare
för repor och fläckar, men samtidigt tycker jag bara det är snyggt med detaljer
som vittnar om att väskan åldrats. Sedan finns det ju självklart även en
miljömässig aspekt i det hela. Jag har alltid varit väldigt intresserad av
hälsa och kost, vilket gjort att jag försökt arbeta med så lite kemikalier som
möjligt.
Stilen beskrivs som en kombination av skandinavisk funktion med sydeuropeisk flärd. Jens nämner själv sent 60-tal och TV-serien The Persuaders (på svenska Snobbar som Jobbar), där Roger Moore och Tony Curtis mest kör runt längs franska Rivieran för att ragga på tjejer och lösa väldigt spektakulära brott, som en inspirationskänsla.
– När jag började med märket så tyckte jag de herrväskor som fanns var väldigt fyrkantiga och svarta. Jag ville helt enkelt ge herrväskan lite mer flärd. Samtidigt har det varit viktigt med subtila detaljer och diskret branding för att istället låta materialen stå i fokus.
Går det att hålla en kommersiell prisbild med denna typ av hantverk?
– Hela projektet har varit lite av ett experiment i att inte kompromissa. Många i min omgivning har tyckt att jag varit galen som inte reflekterat mer över slutpriset. Men det finns så många produkter som bara handlar om att pressa marginalerna vilket leder till försämrad kvalitén. Jag har hela tiden velat skapa ärliga produkter med lokal tillverkning. Det är en fantastisk känsla att kunna jobba så nära fabriken och verkligen kunna skapa en personlig kontakt med de som sitter och syr väskorna.
– Det har också gjort att jag valt att sälja helt via egna led. Hade jag valt att arbeta med återförsäljare skulle jag behöva dubbla priset.
Vad är nästa steg för märket?
– Jag kommer fortsätta att utveckla den nuvarande kollektionen och eventuellt introducera lite nya modeller och andra typer av lädervaror. Sedan tittar jag lite på att göra kläder, vilket verkligen hade varit en dröm, avslutar Jens.
Hildståhl finns i nuläget endast att köpa via märkets egna webshop. Samtliga foton: Olof Enckell