Hancock – macken är här för att stanna

Våren lyser ännu med sin frånvaro och det känns fjärran att välja en tunn regnrock i denna snålblåst. Det kan snart vara läge att byta ut vinterns ytterplagg mot en tunnare variant. Varför då inte kombinera en tilltalande design med en mycket praktisk funktion? Sedan relativt nyligen har Macintosh fått konkurrens från tillverkaren Thomas Hancock, eller Hancock som de väljer att kalla sig.

Olof Nithenius  |  Publicerad 2013-03-20 17:02  |  Lästid: 3 minuter

Företaget fokuserar på regntäta ytterplagg och ett fåtal accessoarer i liknande kvalitet som Macintosh gör. Namnet Thomas Hancock kommer ifrån att det var just Thomas Hancock som runt 1819 började experimentera med rubberiserade textilmaterial. Han var även en pionjär när det kom till att utveckla elastiska material för användning i klädindustrin. Runt 1825 började Hancock jobba med Charles Macintosh för att utveckla material. Historiskt sett är det även intressant att den 21 november 1843 fick Hancock patent på vulkanisering av gummi genom användning av sulphur, detta 8 veckor för Charles Goodyear i USA.

Alla Hancocks plagg idag tillverkas för hand i deras egen fabrik i Skottland. De har anställda med flera generationers erfarenhet av rocktillverkning med denna typ av material.

Det som gör detta märke lite extra intressant är deras nytänkande. De har en klassisk produkt som tillverkas enligt hantverksmässiga metoder för hand men designen är mycket modern. De samarbetar varje säsong med unga intressanta designers som studerar design och konst vid skotska universitet. Märkets siluett är ren och relativt smal och plaggen har lyxiga detaljer så som kashmir och silke. Firman själva beskriver sin stil och profil som Modern Heritage.

De säljs idag i ett fåtal utvalda butiker runt om i världen så som bland annat Anthem och Matches i London, Flannels i Manchester, Barneys och H.W Carter & Sons i New York samt United Arrows i Tokyo.

 











Dela på Facebook
Tweeta