Dekonstruerat, den moderna välkläddheten

Få begrepp har det väl gått sådan inflation i senaste säsongerna som ofodrat och dekonstruerat. Jag hör själv till en av de värsta syndarna. Men det är också svårt att bortse från att det moderna och avskalade snittets inverkan på herrmodet och hur det har förändrat vår inställning till kavajen och kostymen som plagg.

Olof Enckell  |  Publicerad 2011-01-19 15:17  |  Lästid: 2 minuter

Det finns tyvärr en utbredd uppfattning inom herrmodet att
allt ska vara som det alltid har varit där modetrender ses som något smutsigt
och inget en äkta gentleman ägnar sig åt. Jag kan hålla med om att en stor del
av dagens modebevakning som ständigt babblar om säsongens hetaste trender och
nyckelplagg känns grymt sliten. Men det gör också de traditionsvurmande
herrmodefanatikerna som totalt saknar intresse av att utvecklas.

För vi kan inte ha ett herrmode som riskerar att stagnera.  Därför är jag också en varm anhängare av
den moderna dekonstruerade kavajen. Något som länge varit populärt i Italien, men
som nu på allvar börjar komma till Sverige med märken som Oscar Jacobson,
J.Lindeberg och Tiger, som alla tre satsat på denna mjukare och naturligare
kavajsilhuett. Även om resultatet inte alltid är lika vasst som hos sina
italienska föregångare visar det ändå på att det finns ett intresse av att förändra
vårt sätt att bära kavaj.

För till skillnad från många andra trender inom herrmodet handlar
det här inte om att skapa en look. Det handlar om vår inställning till kläder.
Att en kavaj eller kostym inte behöver kännas som en rustning och något man
uteslutande bär vid festliga tillfällen. Det är en avdramatisering av kavajen
som plagg, som inte bara innefattar lättare vår- och sommarkavajer utan numera
är minst lika aktuell under höstsäsongen.

Jag är övertygad om att de som kallar detta en modefluga
måste börja tänka om. För den som någon gång provat lättheten i denna typ av
plagg kommer har svårt att gå tillbaka till sin gamla pansardräkt till kostym.  




Kavaj Boglioli Wight.
Dela på Facebook
Tweeta