Bakgrund: Stone Island

 |  Publicerad 2006-09-20 20:24  |  Lästid: < 1 minut

Bild 315349Märket Stone Island är det många av er som är intresserade av. Därför tyckte vi att en kort bakgrund av märket var på sin plats för alla nyfikna.

Stone Island startade 1982 som en underetikett till designern Massimo Ostis märke CP Company. Fokus låg på textilierna och de fortsätter än idag att använda ovanliga materialval i sina kläder. De hämtade sin inspiration från produktion av andra varor och tillämpade sedan det på plaggen. Resultatet blev högteknologiska material som gjorde sig kända för god kvalitet och funktion.

Just att plaggen tålde hårda tag kom dock att straffa sig en aning. Både Stone Island och C.P Company blev nämligen favoriter av engelska fotbollshuliganer och den omskrivna casualskulturen. Ganska omgående kom den karakteristiska kompassen på vänsterarmen att symbolisera bråk och trubbel. Detta drev naturligtvis på försäljningen men imagen var inte riktigt den avsedda.

Stone Island är dyrt. Du får inte en jacka under 4000 kronor och priserna kan sträcka sig långt över det också. Höst/vinterkollektionen är avskalad och känns lite som soldater på permission. En ledig passform med utanpå-fickor och ofta i färgerna svart, grått eller dovt röd. Kolla in den nya kollektionen här.

Förutom den vanliga linjen finns även Stone Island Denims som är något billigare och har, som namnet avslöjar, en lite annan inriktning.

(Källa: Wikipedia och Stoneisland.co.uk)

Dela på Facebook
Tweeta