All Blues COPY – En kombination av klassiskt hantverk och unik 3D-teknik

I höst lanserar svenska All Blues ett unikt koncept där man kombinerar 3D-genererad design med traditionellt hantverk . Konceptet heter COPY och ger kunderna möjlighet att få sina mest personliga föremål förevigade som exklusiva berlocker.

Smycken för män är inte det enklaste känner många. All Blues har varit ett av företagen som förändrat detta med hyllade kollektioner av armband, ringar och halsband i silver eller ädelmetall. Nu lanserar företaget sitt kanske största koncept hittills: All Blues ”COPY”
Konceptet är enkelt: Man får som kund möjligheten att återskapa något du verkligen håller kärt och föreviga det i en berlock som kan illustreras som en nyckelring, ett halsband eller som en brevvikt eller mindre staty i silver.
Det kan vara ansiktet på en nära släkting, ett husdjur eller varför inte den där leksaken du hade när du var liten. Med COPY har företaget tagit fram ett nytt sätt att skapa personliga smycken, framtagna av och med kunden där man kombinerar 3D-teknologi med det klassiska hantverk som ligger bakom företagets övriga smycken.
Som kund besöker man varumärkets speciellt utformade installation där såväl person som föremål scannas av en handhållen scanner. En 3D-modell skapas som en exakt avspegling av originalet och skrivs sedan ut i vax med en 3D-printer för att slutligen gjutas och formas till ett silversmycke hos All Blues smidesverkstad utanför Stockholm. Leveranstiden ligger på cirka en månad från det ursprungliga besöket i installationen.
Den 2,8×4,3 meter stora installationen är i semi-transparent gul PVC och skapad i ett samarbete mellan All Blues Creative Director Fredrik Nathorst och arkitekt Filip Mesko. Installationen invigs i Ljusgården på NK i Stockholm mellan 4-7 oktober samt på Alex Eagle i London mellan den 17-20 oktober.
Priset för tjänsten kommer ligga på 3 900 kr för halsband och nyckelringar samt 5 900 kr för brevvikter och mindre statyer.
I samband med det nya konceptet lanserar All Blues en personlig och intim bildkampanj, fotograferad av Fredrik Nathorst, där familj och vänner porträtterats med utvalda föremål och respektive smycke.




