King kröner: Månadens måsten

Här är prylarna som väcker mest habegär hos redaktionen just nu.
A.N. Others parfymer
Less is more. En gammal sanning som doftuppstickarna A.N. Other har svalt med hull och hår. Det nygrundade nischparfymeriets filosofi är lika enkel som designen på flaskorna de saluför: Fyra namnkunniga parfymörer får varje säsong carte blanche att skapa fyra unika dofter baserade på grundnoterna ”floral”, ”woody”, ”oriental” och ”fresh”. Produktion, distribution och marknadsföring har skalats ner till det absolut nödvändigaste. Det man betalar för ryms i flaskan, vilket också banar vägen för den, i sammanhanget, synnerligen demokratiska prissättningen. Resultatet är en limiterad kollektion premiumparfymer strippade från såväl namn som könstillhörighet, kampanjansikten och överflödiga parfymingredienser. Bland doftnoterna i debutlinjen nämns värdeord som drivved, gindrinkar och cannabis cupcakes.
Säljs endast via An-other.com.
Pris: 500 kr (50 ml).

Marshalls hörlurar
Svenska Zound Industries attitydfriska Marshall-lurar har varit en King Kröner-favorit sedan start och är, med sin ovanligt lyckade kombination av rock’n’roll-design och ljudkvalitutta, snart lika ikoniska (well …) som sin larmande gitarrstärkarförlaga. Det senaste tillskottet i lurlinjen – Mid A.N.C. – är Marshalls första modell med aktiv brusreducering – perfekt för att skala bort högljudda kollegor i öppna kontorslandskap och skrikande bebisar på långflygningar. Det trådlösa ljudet räcker upp till 20 timmar med brusreducering på, och 30+ h utan. Anslut lurarna trådlöst med bluetooths aptX-teknik med hög bithastighet och minimalt med synkproblem, och avnjut rörelsefrihet på upp till 9 meter. Plus i kanten för det gitarrcaseinspirerade resefodralet i slitstark vinyl och rött sammetsfoder.
Pris: 2 690 kr.

Barisieurs väckarklocka
Wake up and smell the coffee. Bokstavligt talat. Med Barisieurs kaffebryggande väckarklocka börjar varje dag med doften av en nybryggd kopp java – perfekt för dig som hellre snoozar bort en kvart i sängen än släpar dig upp till köket och fumlar runt med en kaffebryggare. Förberedelserna är enkla: Fyll på med vatten och kaffe innan du går till sängs och ställ in alarmet. När du vaknar på morgonen har väckarklockan bryggt klart kaffet lagom till att alarmet, eller din favoritlåt, manar till morgontoalett. Självklart rymmer väckarklockan både kylskåpskall mjölk och socker, för den som är lagd åt det hållet. Designmässigt har Barisieur, som kommer i vit och svart valnöt, mer gemensamt med en vinylspelare än en kaffebryggare. Den perfekta mixen av funktion och charmig retrodesign. Projektet sjösattes av Londonbaserade produktdesignern Joshua Renouf 2014 och blev snabbt viralt. Efter år av utvecklingsarbete och crowfundande är väckarklockan nu redo för storskalig produktion. De första maskinerna skeppas ut under våren och beställs enklast via Barisieur.com.
Pris: 3 800 kr.

Peak Performances outdoor-linje
Att hiking är en materialsport är sedan gammalt. Ska man lägga en semestervecka på att käka frystorkat, jaga vindskydd i hällregn och skita i skogen så ska man i alla fall vara snyggt klädd när man gör det. Peak Performances nya outdoor-kollektion är funktion och form i perfekt symbios. De högteknologiska materialen stoltserar med utmärkt termoreglering, isolering och vatten- och vindavvisande egenskaper och har belönats med en design som gör sig lika bra på en bergstopp som i baren i toppstugan. King fick chansen att hårdtesta kollektionen under en intensiv hikinghelg i de tyska alperna och kan inte annat än applådera den nya linjens stilrena snitt, funktionella detaljlösningar och lättviktiga, högpresterande material. Tjipp, tjipp!
Pris: 5 000 kr (jacka t.h), 3 500 kr (jacka t.v)

TeNeues Fotografiska-hyllning
Vid Stadsgårdskajen i Stockholm, inhyst i en gammal industrilokal från 1906, ligger en av världens främsta samlingsplatser för modernt fotografi – Fotografiska. Sedan invigningen i maj 2010 har mästerfotografer som Annie Leibovitz, Irving Penn, Martin Schoeller och David LaChapelle ställt ut på museets 5 500 kvadratmeter, vars välkuraterade utställningar lockar över en halv miljon besökare varje år. I The Eye plockar tyska förlaget TeNeues russinen ur fotokonstkakan. Boken är en hyllning till både fotografi som konstform och museets extraordinära resa, där hushållsnamn som Anton Corbijn och Robert Mapplethorpe presenterats jämte haussade ”nykomlingar” som Cooper & Gorfer och Christian Tagliavini. Urvalet i fotoboken är brett, från landskapsporr till kändisporträtt, och mixas upp med bakom kulisserna-historier från såväl de bidragande fotograferna som museets grundare Jan och Per Broman.
Pris: 800 kr.
