King kröner herrmodets mäktigaste 2024 – här är alla vinnarna

Vi hyllar årets vassaste varumärken inom manlig stil – från skohyllan till doftgarderoben.

Årets modevarumärke – Our Legacy

Efter pandemin har herrmodet handlat mycket om avslappnad elegans – att klä sig bekvämt med formella element. Få varumärken i världen gör detta bättre än Our Legacy vars unika estetik kombinerar nostalgi med modernitet. Det är svårt att datera ett Our Legacy-plagg vilket är det yttersta beviset på tidlös kvalitet. Höstkollektionen 2024 är döpt till ”Feast”, där matlagningsintresserade designern Cristopher Nying inspirerats av upplevelsen kring att vara värd eller gäst för gemensamma måltider. På menyn finns bastanta sherlingjackor, lätt oversizade kostymer, blommiga cargobyxor, flanellskjortor och mängder av suveräna stickade överdelar. Det är ett mode som smakar utsökt.
Årets internationella modevarumärke – Loewe

Sedan Jonathan Anderson tog över rollen som kreativ chef på Loewe 2013 har den brittiske designern förvandlat det spanska lyxmärket från en klassisk läderproducent till en symbol för modern elegans. Anderson har en unik förmåga att balansera mellan det konstnärliga och kommersiella och kombinerar traditionellt skrädderi med en lekfull och avantgardistisk design. Inget annat varumärke känns mer här och nu än Loewe, och vi gläds såklart mycket åt öppnandet av den egna butiken på NK i Stockholm.
Årets sportmärke – On Running

Schweiziska On Running grundades 2010 men fick sitt stora internationella genombrott först 2019 när tennisspelaren Roger Federer anslöt till varumärken som investerare, kreativ partner och affischnamn. 2023 gav de unika CloudTec-sulorna, som komprimeras vid landning för att minska stötar och expanderar när foten trycks ifrån för att ge extra skjuts, även resultat bland världseliten när Hellen Obiri från Kenya vann både Boston och New York Mara-thon i modellen Cloudboom Echo 3. En bra kombination av komfort och hög fart.
Årets outdoormärke – The North Face

The North Face, grundat 1966 i San Francisco, har länge varit en pionjär inom frilufts- och äventyrskläder och fortsätter att sätta standarden för den allra bästa outdoorutrustningen. Här finns ett kompromisslöst fokus på hållbarhet, innovation och funktionalitet, samtidigt som The North Face också har en fot i modevärlden och samarbetar med varumärken som Gucci, Supreme och, nu senast, japanska Undercover. I år har vi tyckt särskilt mycket om trailrunning-kollektionen Summit Series IKB där man hämtat den blå färgen från den franske konstnären Yves Kleins arkiv.
Årets butik – NK Man

När NK Man öppnade upp sin nybyggda avdelning för ett år sedan skapades en ny destination för herrmode i världsklass. På den 1 200 kvadratmeter stora ytan presenteras de senaste kollektionerna från varumärken som -Brunello Cucinelli, Kiton, Zegna, Tom Ford, Thom Browne och Etro. Här erbjuds även made-to-measure-service där du kan sy upp en helt unik kostym eller kavaj från Canali eller Corneliani. Lägg till en dedikerad yta för alla tänkbara accessoarer – skor, väskor, slipsar, scarfar, kepsar och plånböcker av högs-ta kvalitet. På NK Man kan du bygga en garderob som håller över en livstid.
Årets doftmärke – Acne Studios par Frederic Malle

Hur fångar man essensen av ett modevarumärke i en doft? När Acne Studios skulle åstadkomma detta för första gången vände sig grundaren och kreativa chefen Jonny Johansson till Frédéric Malle, den framstående franske parfymören som tidigare skapat klassiker som Portrait of a Lady och Musc Ravageur. Visionen var att skapa en neoklassisk parfym med en respektlös twist, vilket gjordes med en stor mängd aldehyder, ros, viol, apelsinblomma, vanilj, rökelse, sandelträ och mysk. Resultatet: en excentriskt elegant doft som är fullständigt magnetisk.
Årets accessoarmärke – All Blues

Under 2024 flyttade smyckesmärket All Blues fram sin position internationellt tack vare flera kreativa och uppmärksammade samarbeten, bland annat med New York-designern Peter Do, Dover Street Market och H&M. Även den ordinarie kollektionen med halsband, ringar, örhängen och armband, där varje produkt är handgjord lokalt i en familjedriven guldsmeds-ateljé, har utvecklats och blivit ett självklart val för både män och kvinnor att uttrycka sig individuellt. All Blues definierar vad modern, minimalistisk och hållbar smyckesdesign kan vara.
Årets skomärke – Dr. Martens

Tidlös design, hållbarhet och populärkulturell relevans – Dr. Martens är ständigt närvarande. Den gula sömmen – som hängt med sedan 1960 och blivit ett signum för skorna som burits av arbetare, punkare och skinheads – känns lika modern i dag som för 65 år sedan. Under 2024 har Dr. Martens fortsatt stärka sin profil genom flera lysande samarbeten, bland annat med varumärken som Supreme och MM6 Maison Margiela. Dr. Martens är mer än bara en sko – det är en symbol för självständighet och personlighet som inspirerat oss i årtionden.
Årets jeansmärke – Jeanerica

I en tid då jeanstrenderna kommer och går i en rasande hastighet – ska det vara baggy eller slim? – känns det tryggt med varumärken som svenska Jeanerica. Här är material, passform, kvalitet och hållbarhet i fokus – var exakt det snabba modet befinner just nu är mind-re intressant. Bakom Jeanerica står personer som älskar denim och workwear passionerat, vilket syns tydligt i produkterna. Ett par jeans, en t-shirt eller en M65-inspirerad militärjacka är tidlösa i uttrycket vilket, i kombination med den höga kvaliteten, gör att plaggen håller i många år.
Årets hudvårdsmärke – The Ordinary

Sedan starten 2016 har kanadensiska The Ordinary revolutionerat den moderna hudvården och lyckats göra avancerade ingredienser som retinol, hyaluronsyra och niacinamid tillgängliga för alla, mycket tack vare en lägre prissättning och transparens kring innehållet. Budskapet är tydligt: Hudvård ska vara effektivt, enkelt och förståeligt. Vi gillar att produkterna ser högteknologiska ut, samtidigt som de är så enkla att använda. I en tid då unisexprodukter känns som en självklarhet i badrumsskåpet ligger The Ordinarys minimalistiska estetik oss varmt om hjärtat.
Årets skjortmärke – Stenströms

Att förena traditionellt hantverk med modern elegans är något som de flesta äldre varumärken strävar efter men inte alltid lyckas med. Stenströms, som grundades 1899 i Helsingborg och fyller 125 imponerande år 2024, har byggt sitt rykte på högkvalitativa tyger, minutiös detaljrikedom och skräddarsydd känsla – vilket har gjort deras skjortor uppskattade världen över. Detta jubileumsår har varumärket bland annat lanserat en exklusiv kapselkollektion, tillsammans med modeprofilen Mathias le Fèvre, som förenar nostalgiska referenser med nutida snitt.
Årets innovatör – Obayaty

Produkter som kombinerar hudvård och makeup för män borde redan vara en självklarhet, men när svenska Obayaty lanserades i slutet av 2023 var de inget annat än banbrytande. I sortimentet finns bland annat concealer, återfuktning med lätt täckning, primer, nackellack och läppbalm med färg för en hälsosam look. Allt förpackat i moderna och stilrena stål-behållare som fungerar som refills. Obayaty är en verklig pionjär inom manlig skönhet.
Årets klockmärke – Rolex

Klockbranschens starkaste varumärke går från klarhet till klarhet och visar återigen varför man går under smeknamnet The Crown. Med en långsiktig strategi och kontinuerlig kvalitetsutveckling har man lyckats förstärka sin position som ohotad kung i branschen med en skyhög efterfrågan på såväl nya som begagnade klockor.