J.Lindebergs nya kostym är här

I dag öppnar J.Lindeberg två butiker
|
Publicerad 2008-09-18 11:06 |
Lästid: < 1 minut

J.Lindebergs Stockholmssatsning: flaggskeppsbutiken på Biblioteksgatan 6 i Stockholm.
J.Lindeberg öppnar i dag två butiker. De ger dels liv till sitt flaggskepp på Biblioteksgatan i Stockholm men även en yta på Köpenhamns flygplats.
– I Danmark öppnar vi en mindre butik på 65 kvadratmeter som ligger alldeles bredvid Hermès. Det är viktigt för varumärket men även kommersiellt sett – det passerar otroligt mycket folk där varje dag, säger J.Lindebergs vd Stefan Engström.
Satsningen på hemmaplan – Biblioteksgatan 6 i Stockholm närmare bestämt – kommer att rymma deras sportkoncept, jeans och tailoring samt en made-to-measure-tjänst, som erbjuder måttsydda skjortor, rockar och kostymer.
– Något liknande finns inte i Stockholm: vi erbjuder modern tailoring – det är yngre och tajtare men med samma goda hantverk.
– Något liknande finns inte i Stockholm: vi erbjuder modern tailoring – det är yngre och tajtare men med samma goda hantverk.
Stefan, du brukar måttsy dina kashmirtröjor. Kan jag förmoda att det var din idé?
– Det passar bra ihop med varumärket. Det ramar dessutom in affären väldigt bra och erbjuder en motvikt till det unga mode som finns i våra jeans- och golfkläder. Vi satsar på kvalitet och då är det bara naturligt att ha den tjänsten.
– Det passar bra ihop med varumärket. Det ramar dessutom in affären väldigt bra och erbjuder en motvikt till det unga mode som finns i våra jeans- och golfkläder. Vi satsar på kvalitet och då är det bara naturligt att ha den tjänsten.
För ett år sedan blödde J.Lindeberg kraftigt ekonomiskt. Hur ser det ut idag?
– Allt går enligt plan – det vill säga att vi i år gör en förlust som beräknat. Vi har tappat i omsättning i och med att vi har stängt vårt kontor i Italien, lagt ned damlinjen samt ski, men det tjänar vi på i slutändan. Nästa år går vi plus minus noll.
– Allt går enligt plan – det vill säga att vi i år gör en förlust som beräknat. Vi har tappat i omsättning i och med att vi har stängt vårt kontor i Italien, lagt ned damlinjen samt ski, men det tjänar vi på i slutändan. Nästa år går vi plus minus noll.
– Men vi vet inte exakt hur konjunkturen kommer att slå. Vi arbetar bland annat med kraftiga marknadsåtgärder för att möta den – det började vi med redan förra året.
Ni har slutat med catwalkvisningar Kommer ni att återuppta det?
– Just nu är vi inte mogna för det. Så fort vi känner oss redo kommer vi att börja med det igen, till dess hittar vi på andra sätt att visa våra kläder. Men när vi väl gör det kommer vi åter att förlägga den i Milano.
– Just nu är vi inte mogna för det. Så fort vi känner oss redo kommer vi att börja med det igen, till dess hittar vi på andra sätt att visa våra kläder. Men när vi väl gör det kommer vi åter att förlägga den i Milano.
Hur många miljoner kostar det att visa där?
– Det kostar mellan fem – tio miljoner kronor. Och att göra en budgetversion där ger ingen valuta för pengarna. Just nu är det en för stor kostym för oss – vi vill att den ska sitta tajt.
– Det kostar mellan fem – tio miljoner kronor. Och att göra en budgetversion där ger ingen valuta för pengarna. Just nu är det en för stor kostym för oss – vi vill att den ska sitta tajt.