Rolls-Royce Cullinan blir nya kungen bland ultralyxiga suvar

Med ett pris på tre miljoner kronor och en oöverträffad lyxnivå vill Rolls-Royce täppa till truten på Bentley Bentayga och Range Rover. Men lyckas man?
Det finns bara en som kan vara ”värst” och den positionen vill Rolls-Royce ha med sin första suvmodell: Cullinan. Efter en lång tid med spionbilder och rykten kan vi nu äntligen ta del av alla officiella bilder och fakta.
Listpriset i England för Rolls-Royce Cullinan startar vid 250.000 pund, vilket är precis under tre miljoner kronor. Nu lär väl ingen kund missa chansen att göra sin Rolls-Royce Cullinan personlig, så vi kan utgå från att det verkliga priset passerar tre miljoner kronor med god marginal.
Rolls-Royce Cullinan är inte bara varumärkets första suvmodell, det är också den första fyrhjulsdrivna modellen som Rolls-Royce byggt sedan lanseringen för 112 år sedan. Suvmodell må vara kontroversiellt i vissa konservativa kretsar, men fyrhjulsdrift känns ju i det närmaste självklart för Rolls-Royce – men Cullinan är alltså först ut med detta. Cullinan är också en praktisk modell på flera sätt med bland annat fällbart ryggstöd i baksätet – bara en sån sak!
Tekniskt skulle man kunna misstänka att Rolls-Royce Cullinan bygger på ett chassi från BMW:s suvar, men i det här fallet har man valt en helt egen väg med aluminiumkaross. Lättmetall sparade en del vikt men Rolls-Royce Cullinan väger ändå in på modiga 2,7 ton.
För att ge den rätta komfortnivån är det luftfjädring runt om på Rolls-Royce Cullinan. Som en liten extra finess sjunker bilen ned 40 millimeter när dörrarna öppnas, för att underlätta insteget.
En traditionell ZF-automatlåda levererar kraften från V12-motorn på 6,75 liter till de fyra hjulen men någon lågväxel finns inte. V12:an ger 571 hk (420 kW) och 850 Nm. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och bränsleförbrukningen anges till 15 l/100 km, vilket ger ett CO2-utsläpp på 341 g/km.
Tycker man att drivlinan saknar ”miljöstämpel” så är det något som kan förändras. Rolls-Royce har förberett den nya bygglådan för att ge en flexibel arkitektur som tillåter både hybridmotorer liksom batteripaket för en elbil.
Rolls-Royce Cullinan är relativt ”kort” med en längd på 5 341 millimeter men betydligt högre än sina bröder med en höjd på 1.835 millimeter. Bredden är 2 164 millimeter och axelavståndet 3 295 millimeter. Rolls-Royce Cullinan kan beställas som antingen fyr- eller femsitsig.
Stämmer Rolls-Royce egna förhoppningar kan Cullinan mycket väl bli den mest populära modellen i utbudet. Nuvarande årsproduktion på runt 4 000 bilar förväntas öka till 6 000.
Artikeln publicerades först på Auto motor & sport