H&M instiftar designpris

"Vill inspirera kommande generationer." Häromveckan annonserades det att H&M kommer att dela ut H&M Design Award under modeveckan i Stockholm. King har ställt några frågor till H&M:s designchef tillika jurymedlem Ann-Sofie Johansson.


Designelever från fjorton av Europas främsta designskolor har möjlighet att vinna nästan en halv miljon kronor. Dessutom får vinnaren presentera sin kollektion under Stockholms modevecka och sedermera producera den och sälja den i utvalda H&M-butiker.
Ann-Sofie Johansson, designchef på H&M, varför gör ni detta?
– Vi vill uppmuntra unga designers i deras strävan att skapa en karriär inom modebranschen och även inspirera kommande generationer. Som ett stort modeföretag med en egen stor designkår så har vi länge velat instifta ett pris som det här och nu har det blivit en verklighet, vilket så klart är kul.
Vilka kriterier är det ni söker hos vinnaren?
– Kreativitet, innovation, överraskning och hantverksskicklighet. Det ska vara en välgjord och välkoordinerad kollektion för dam, herr eller barn och det primära fokuset i kollektionen bör ligga på klädesplagg, inte på textilier eller accessoarer.
Finns det något som särskiljer våra svenska designers gentemot de internationella?
– Jag tycker egentligen inte det är något som särskiljer, däremot ser man en likhet i att många har intresserat sig för material och hantverk på ett annat sätt än tidigare.
Vad är den största utmaningen unga designers möter idag?
– Har man bestämt sig för att starta sitt egna varumärke tror jag att den största utmaningen ligger inom produktion. Hur och var produktionen ska ske, vilka leverantörer som är villiga att ta en liten order och göra den bra. Sedan naturligtvis finansieringen av den.
Vad tror du vi kommer att få se inom herrmodet de närmsta åren framöver?
– Jag tror vi kommer att få se mer färg och mönster även på herrsidan och mycket sportinfluenser, inte på ett retro sätt utan ett på ett mer modernt hightech-vis.