Franska dunjackan Pyrenex ska utmana Fjällräven och Moncler

Lägg namnet Pyrenex på minnet. Nu ska det franska dunjackvarumärket slå sig in på den svenska marknaden.

Med start så tidigt som 1859 i regionen Landes i södra Frankrike är Pyrenex en av Europas största och äldsta duntillverkare – familjeägt sedan fem generationer tillbaka. Ändå är det få som har koll på varumärket, särskilt här i Sverige. I början tillverkade företaget kuddar och täcken, men sedan 70-talet, när den berömde klättraren Louis Audoubert klev in som teknisk rådgivare, gör Pyrenex dunjackor. Tillsammans med klättraren gjorde Pyrenex dunjackor och sovsäckar med sällan skådad värmeförmåga som användes i klättringsexpeditioner till Himalaya och runt om Europa. Ryktet spred sig snabbt och dunjackorna blev en stor succé i Frankrike på 80-talet.


När varumärket startades för 165 år sedan ansågs fjädrar vara en avfallsprodukt, men när grundaren Abel Crabos valde att använda dem i sina produkter blev fjädrar ett lyxmaterial som steg i värde. Än i dag gör Pyrenex dunjackor i sin fabrik i Saint-Sever av högkvalitativt pyreneiskt ankdun.
Nu ska den svenska modebutiken Nitty Gritty sätta varumärket på den svenska, danska, norska och isländska kartan genom att gå in som företagets nordiska distributör. Nitty Gritty och Pyrenex har även tagit fram den egna dunjackan Stellar för årets vintersäsong.
”Pyrenex har mer än 160 års expertis, kunskap och passion och är än i dag ett familjeföretag. De har fulländat sitt hantverk och samlat på sig en enormt djup kunskap om allt som har med dun att göra. De är ett genuint original brand som är oerhört kunniga på sin grej, något som vi alltid värdesätter på Nitty Gritty. Vi ville göra en jacka där vi tog fram essensen av varumärket; värme, kvalitet och lätthet”, säger Johan von Schantz på Nitty Gritty.
Pyrenex finns på KA-YO (NK), Care of Carl och på Nitty Gritty.




