Elektriska konceptbilen Jaguar Type 00 är Jaguar i sitt esse

Konceptmodellen Jaguar Type 00 delar bilkonnässörerna i två läger. King ger grönt ljus!

Joel Ågren
Joel Ågren  |  Publicerad 2025-03-28 12:17  |  Lästid: 2 minuter

Djärv, oväntad och orädd. Eller woke, identitetslös och riskfylld. Åsikterna går isär om Jaguars nya elbilskoncept Type 00 – biltillverkarens första steg mot en 100 procent eldriven framtid. Friskt vågat, hälften vunnet, säger vi på King, och applåderar den anrika brittiska biltillverkarens framåtlutade omstart enligt den nygamla företags­filosofin”copy nothing”. 

Konceptbilens design bryter med elbilsnormen genom en lång motorhuv, svepande taklinje, 23-tums aluminiumfälgar, fastback-profil och båtformad bakdel utan bakruta som skapar en kaxig silhuett med modernistiska ytor. Den spektakulära kupén präglas i sin tur av tre handbearbetade mässingslinjer som löper längs hela interiören, med en central 3,2 meter lång mässingsrygg som delar upp de två flytande instrumentpanelerna. Även materialvalen sticker ut, där textilier blandas med mässing och sten. 

Type 00 presenteras i två färger; Miami Pink och London Blue. Prefixet ”Type” knyter an till varumärkets arv, med ikoniska Jaguar-modeller som E-type. Den första nollan symboliserar noll utsläpp från avgasröret, medan den andra markerar början på en ny era. 

– Vi har format en djärv, orädd och kreativ ny karaktär för Jaguar som är trogen varumärkets DNA men samtidigt framtidsinriktad, relevant och som verkligen sticker ut, säger Rawdon Glover, marknadschef för Jaguar. 

Den första produktionsmodellen av nästa generations Jaguar kommer att byggas i Storbritannien på Jaguars nya plattform Jaguar Electric Architecture, eller JEA, och väntas lanseras som en fyradörrars GT i slutet av 2025. Med en räckvidd på upp till 770 km enligt WLTP är det svårt att klaga. Dessutom ska bilen kunna laddas för en sträcka upp emot 321 km på bara 15 minuter vid snabbladdning. Hur mycket som faktiskt återstår av designkonceptet vid lansering återstår som vanligt att se, men av designvisionen att döma lär slutresultatet sticka ut från mängden.

Dela på Facebook
Tweeta