Ekologiskt i tanken

Vill du ha överblick, sportig offroad-känsla och samtidigt ett snövitt (Nåja) samvete finns det alternativ till fotbollsproffs-jeeparna. King har kollat in premiummärkenas miljövänligare småsuvar – Och vi gillar vad vi hittade!

Redaktionen  |  Publicerad 2009-12-18 07:00  |  Lästid: 2 minuter
Bild 429848
Känns Audis egna S-line-styling för anonym finns det en uppsjö företag som specialiserat sig på Q5:an. Bilen ovan är pimpad av belgiska Caractere.

 

TYSK TRADITION
Audi Q5

I och med Q5:ans lansering 2008 skapade Audi en helt ny bilklass. I dag finns det ingen tillverkare med självaktning som inte sportar minst en liten offroad-stajlad bil i familjen – som dessutom gärna begåvats med en miljövärnande profil. Det är visserligen klart att Q5 kommer som fullhybrid nästa år (i alla fall i USA), men redan nu finns det ett miljövänligt alternativ. Minsta dieselversionen, med beteckningen 2,0 TDi (143 hk), rullar runt på knappa sex deciliter milen och släpper inte ut mer koldioxid än en fårprutt. Under det biffiga skalet delar Q5:an mycket teknik med lillebror A4, vilket smittat av sig på såväl körglädje som omsorgen om detaljerna. Premiumkänslan är påtaglig och prislappen inte helt avskräckande. Struntar du i efterlevande generationers lunghälsa kan du stoppa i både bensinmotorer eller starkare dieselspisar under huven.

Pris: Från 332 900 kr.

Motorer: 2,0 TFSI, 180 & 211 hk, bensin. 2,0 TDI, 143 & 170 hk, diesel. 3,0 TDI, 240 hk, diesel.

Bild 429849 

Förutom de båda tilläggen Track & Field och Sport & Style kan Tiguan också stylas med VW:s tuffa R-linje.

 
PRISVÄRT ALTERNATIV
VW TIGUAN

Prisvärd suv som bygger på storebror Touaregs utsida och lillebror Golfs insida. Dieselvarianten är en lättmanövrerad och trafiksäker (full pott i Euro NCAP!) gränsöverskridare som funkar lika bra på motorvägen som i skogen. Storleken till trots så är bagageutrymmet inget att skryta över. Finns att köpa i två varianter: Tiguan ”Track & Field” för den äventryslystne och Tiguan ”Sport & Style” för den stilmedvetne, med andra ord: en Kingläsare.

Pris: Från 269 900 kr.

Motorer: TSI 150, 150 hk, bensin. TSI 170, 170 hk, bensin. TSI 200, 200 hk, bensin. TDI 140, 140 hk, diesel. TDI 170, 170 hk, diesel.

Bild 429850 

R:et i modellbeteckningen står för rugged. X:et betyder crossover.

 
JAPANSK PIONJÄR
lexus rx 450h

Lexus var tidigt ute med hybridteknik – små elmotorer som hjälper till med drivningen. Redan föregångaren 400h var utrustad med hybridmotor, och många höjde nog på ögonbrynen när den imponerande bjässen kvalade in som miljöbil och befriades från straffskatter för att köra innanför Stockholmstullarna. Uppföljaren 450h har ytterligare förädlat framgångsreceptet. Förbrukningen har trimmats, koldioxidutsläppen minskat och accelerationen snabbats upp. Och självklart har prislappen också blivit större!

Pris: Från 573 100 kr.

Motor: V6 3,5l, 249 hk, bensin, och 2 st elmotorer.

Bild 429851 

Land Rover Freelander 2 är familjens minsting.

 
BRITTISK ARBETSHÄST
land rover freelander 2

Dieselknackande lillebror till livvaktsfavoriten Range Rover som både kostar och drar mindre än storebror. Bekväm men fortfarande en pålitlig kompanjon i svår terrräng. Miljöorienterad och utrustad med Stop/Start-system för minskad förbrukning och lägre utsläpp.

Pris: Från 299 000 kr

Motorer: TD4, 152 hk, diesel. i6 3.2, 233 hk, bensin.

Bild 429852 

BMW:s X1 var ett direktsvar på Audis lansering av Q5.

 
 
KAXIG UPPSTICKARE
BMW X1

Minstingen i BMW:s stora suv-familj hter X1 och premiärvisades på årets Frankfurt-salong. BMW har i dag en av världens bästa hybridmotorer, men den har ännu inte hittat in under huven på X1:an. Därmed inte sagt att det inte finns ett grönt alternativ. Minstingen 20d är utrustad med både bromskraftsåtervinning och auto-start/stopp-funktion (i de manuella veresionerna). Allt samverkat ger ett CO2-utsläpp på måttliga 139 g/km. Bra där!

Pris: Fråm 310 000 kr.

Motorer: xDrive 28i, 258 hk, bensin. sDrive 20d, 177 hk, diesel. xDrive 20d, 177 hk, diesel. xDrive 2rd, 204 hk, diesel.

Bild 429853 

Volvos lillsuv XC60 byggs i Belgien.

 
SVENSKT HANTVERK
volvo xc60

Volvo har alltid varit intimt förknippad med säkerhetstänk och lillsuven XC60 bryter inte den traditionen. Ingenting har lämnats åt slumpen när Torslandaingenjörerna skruvat ihop XC60. Givetvis blev det full pott i Euro NCAP, och snåljåpen till dieselmotor säkrar både planetens fortlevnad (159 g/km) och levererar tillräckligt med vrid (420 Nm) för att alla traktorjämförelser ska komma på skam.

Pris: Från 335 000 kr.

Motorer: 2.4D, 175 hk, diesel. 2.4D AWD, 163 hk, diesel. D5 AWD, 205 hk, diesel.

Dela på Facebook
Tweeta