Cos visar ny höstkollektion på Londons modevecka

70-talskänsla när modekedjan Cos tänker nytt.

Populära modekedjan Cos visade i veckan upp sin höstkollektion i London, vilket är första gången som varumärket visar på en modevecka. En catwalkdebut som också markerar en slags nystart för företaget. I höst gör man om sin logotyp och inleder något av en riktningsförändring. King fick en pratstund med varumärkets designer, Christophe Copin, för att få veta mer.
Cos byter inriktning i höst, vad innebär det?
– Vår nya riktning kommer från en tid av förändring och en känsla av mening och engagemang. Vi har arbetat för att omdefiniera våra ”garderobsikoner” för att skapa nya signaturplagg samtidigt som vi lyfter våra basplagg som våra kunder redan känner till och älskar. Vi fortsätter vårt arbete med hållbarhet, och har därför tittat på materialinnovation.

Vad är inspirationen bakom kollektionen?
– Materialinnovation, tidlösa designkoncept och kvalitéer är basen i vår designprocess. Den här säsongen har vi inspirerats av en passform som är mer retro och införlivat oversizade detaljer som större kragar och slag. Vi har också inspirerats av 70-talet och geometriska prints för att göra färgglada och vackra basplagg för hösten.

Vilket plagg från kollektionen måste alla ha i sin garderob i höst?
– Jag skulle säga vår stickade väst i jacquardmönster. Jag tycker att kontrasten mellan klarblått och mörkare blått gör det till ett perfekt statementplagg att ha i garderoben under vintermånaderna.

Cos nya höstkollektion hittas på cos.com och i företagets butiker.