Burberry byter ut sitt monogram – så här ser det ut

Brittiska Burberry ersätter det legendariska rutmönstret och skaffar en ny logga.
Det klassiska rutmönstret har varit synonymt med Burberry sedan 1856. Det började som foder i de regnjackor företaget från början producerade, och har sedan prytt halsdukar, paraplyer och accessoarer i alla år. Det har stolt burits av både överklass och fotbollshuliganer. Tills nu.

Nu byter nämligen Burberry ut det klassiska rutmönstret mot ett nytt monogram, signerat Peter Saville. Han har också designat märkets nya logotyp – ett enkelt, svart typsnitt i versaler.
Peter Saville, som tidigare bland annat har designat albumomslag till Joy Division och New Order, har inspirerats av företagets tidigare loggor i den nya designen.
De här radikala förändringarna sker på uppdrag av Burberrys nya kreativa chef, italienska Riccardo Tisci, som tidigare i år tog över posten efter Christopher Bailey.
The #ThomasBurberry Monogram August 2018
A post shared by Burberry (@burberry) on