Bli proffs på tal

Barbro Fällman, lektor i retorik och pedagogik, ger dig fem tips till det perfekta framförandet.
Redaktionen |
Publicerad 2008-09-18 05:39 |
Lästid: < 1 minut
1. Förberedelse
– Orden kommer inte bara att komma till dig om du ställer dig upp. Alla bra tal – även de som verkar spontana – har förberetts minutiöst. Förberett ett kort tal – ingen vill lyssna länge.
– Orden kommer inte bara att komma till dig om du ställer dig upp. Alla bra tal – även de som verkar spontana – har förberetts minutiöst. Förberett ett kort tal – ingen vill lyssna länge.
2. Gör din läxa
– Tänk efter: Vilka ska du prata inför? Vad vill du ha sagt? En modell för ett tal är att säga vad du ska berätta, berätta vad du ska säga och sen säga vad du har sagt. Det är ett 2 000 år gammalt recept som funkar än idag.
– Tänk efter: Vilka ska du prata inför? Vad vill du ha sagt? En modell för ett tal är att säga vad du ska berätta, berätta vad du ska säga och sen säga vad du har sagt. Det är ett 2 000 år gammalt recept som funkar än idag.
3. Tillsätt rätt ingredienser
– Du behöver inte vara privat men var gärna personlig. Ett citat kan också vara ett en bra start på ditt tal. Retoriska medel som ethos (ditt varumärke), logos (kunskap) och pathos (känsla och engagemang) ska finnas med.
– Du behöver inte vara privat men var gärna personlig. Ett citat kan också vara ett en bra start på ditt tal. Retoriska medel som ethos (ditt varumärke), logos (kunskap) och pathos (känsla och engagemang) ska finnas med.
4. Sträck på dig!
– Ställ dig upp, var rak i ryggen när du talar och tänk lite extra på vad du tar på dig – det kan ge dig extra pondus. Det gör inget om du har ett manus, men det får inte vara för stort – ha ett litet, snyggt kort som du kan ta stöd ifrån.
– Ställ dig upp, var rak i ryggen när du talar och tänk lite extra på vad du tar på dig – det kan ge dig extra pondus. Det gör inget om du har ett manus, men det får inte vara för stort – ha ett litet, snyggt kort som du kan ta stöd ifrån.
5. Inled och avsluta
– Lägg ned extra tid på inledningen och avslutningen av talet eftersom det är vad människor kommer att komma ihåg.
– Lägg ned extra tid på inledningen och avslutningen av talet eftersom det är vad människor kommer att komma ihåg.
Barbro Fällman driver företaget Retorikcentrum i Sverige AB med kunder som Electrolux, Microsoft och Vattenfall.

Barbro Fällman har skrivit boken Att hålla tal.
Av: Text: Kristoffer Vural