Zlatan om nya parfymen: ”Vi har samlat de bästa för att skapa det bästa”

Den 12 augusti släpps Zlatans första doft under egna märket Zlatan Ibrahimović Parfums. Parfymen heter ZLATAN och är en personlig produkt inspirerad av Ibras resa från förorten i Sverige till hans glamourösa liv i Paris.
Bakgrund
Zlatan Ibrahimović Parfums har i hemlighet planerats under flera år och Zlatan har själv varit delaktig i hela processen med framtagandet i samarbete med Olivier Pescheux, en av världens främsta parfymörer. Pescheux har skapat några av världens mest ikoniska dofter för bland annat Dior, Lanvin, Diptyque och Comme des Garçons, samt den just nu bäst sålda parfymen Paco Rabanne 1 Million.
Zlatan har varit noga med att parfymen ska vara både sportig och sofistikerad för att passa vid alla tillfällen.
– Vi har gjort ett fantastiskt jobb jag och mitt team. Vi har samlat de bästa för att skapa det bästa. Nu har jag en egen parfym som jag är mycket stolt över, säger Zlatan Ibrahimović.

Doften
ZLATAN är en fräsch och citrusaktig eau de toilette med träiga aromatiska toner. Toppnoten är en blandning av bergamott, gräs och peppar. Denna kombination av doftnoter ger doften en tydlig fräschör. Hjärtnoten består av vit lavendel, lagerblad och marina ackord som ger parfymen en djupare karaktär. Den slutgiltiga och varaktiga basnoten består av olika träslag och läder, vilket gör att den passar på dagen såväl som på kvällen.
– Zlatan har ett oerhört skarpt luktsinne och en tydlig vision. Med denna parfym har vi skapat en framtida doftklassiker, säger Olivier Pescheux.

Utformningen
Flaskan är även den en tydlig representation av Zlatan Ibrahimovićs personlighet, där elegans möter attityd. I en djup bläckblå färg är den en tydlig referens till de ikoniska tatueringar som pryder hans kropp. Den exklusiva bakelitkorken täcks av ett sigill med två av de tatueringar som betyder extra mycket för honom. Den japanska karpen som simmar mot strömmen är en metafor för att gå sin egen väg medan indianfjädern symboliserar kampen för sin rätt. I fjädern finns även initialerna M och V som symboliserar sönerna Maximilian och Vincent. Frankenstein Studio, med creative director Pontus Frankenstein i spetsen, har varit en viktig del i konceptutvecklingen från start och har skapat den exklusiva grafiska profilen.

Produkterna
Förutom en parfym i två olika storlekar ingår även fyra andra produkter i ZLATAN-serien; bodyspray, showergel, deostick och deospray antiperspirant. Bodyspray och duschgel med en något lägre parfymhalt ger även yngre fans långt ner i åldrarna möjlighet att få ta del av Zlatan Ibrahimović Parfums.
Zlatan Ibrahimović Parfums är grundat av Amazing Brands, ett Stockholmsbaserat företag inom skönhetsbranschen, som är en del av Axstores AB som i sin tur ägs av Axel Johnson Group.
– Vi är såklart väldigt stolta och glada över att få jobba med Zlatan, Sveriges i särklass största världsstjärna genom tiderna. Hans engagemang och vårt nära samarbete har lett fram till en fantastisk produkt, säger Amazing Brands grundare Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon.
Produktionen av doften är lagd hos de bästa tillverkarna i Frankrike och Sverige, där endast de finaste materialen och råvarorna används. Doftoljorna är framtagna av anrika Givaudan, grundat 1895, som är världens största och ledande företag inom prestige- och lyxdofter.

Priset
Eau de toilette 100 ml 699 kr
Eau de toilette 50 ml 529 kr
Bodyspray 150 ml 299 kr
Deospray antiperspirant 100 ml 239 kr
Deostick 75 ml 239 kr
Showergel 200 ml 179 kr
För information om återförsäljare besök www.amazingbrands.com