Snyggaste funkis-jeepen

Kort, knubbig och kompromisslös – Land Rover jubilerar med en specialare av klassiska Defender. Nya LXV Special Edition är hårdaste sättet att köra fyrhjulsdrivet just nu!


För några veckor sedan skrev vi om Range Rover – urfadern till dagens stadsjeep. Men också en modell som i allra högsta grad lever i sin femte och nyligen presenterade form. Men det riktiga originalet i den brittiska familjen Land Rover heter Defender och har hängt med utan omfattande förändringar sedan 1983. Den ligger också närmast ur-Land Rover som föddes redan 1948.
Nya specialaren Defender LXV Special Edition kan låta som slumpmässiga grekiska – men är logiskt nog den romerska beteckningen för 65. Den svarta terrängburken firar alltså Land Rovers 65:e år och baseras på den kortare Defender 90-modellen.

LXV Special Edition kommer att produceras i en begränsad upplaga och erbjuds enbart i svart eller vitt med grått kontrasterande tak, grill och instrumentbräda. Oöm läderklädsel med orangea sömmar och broderade LXV-loggor pryder interiören.

120 dieselhästar, sex manuella växlar och 16-tums grålackerade aluminiumfälgar, en Land Rover Defender är inget för dig som bryter ihop när skon sjunker i ett lerhål eller naglarna toppas med gröna sorgkanter. Däremot är få bilar bättre lämpade för friluftsliv och jakt – oavsett om ägorna ligger i trakterna vid Goodwood i södra England eller är någon annans i mellan-Sverige.
